Dziś jest: 30.01.2025
Imieniny: Macieja, Martyny
Data dodania: 2025-01-28 18:30

Krzysztof Brągiel

Lotnisko Olsztyn-Mazury ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki

Lotnisko Olsztyn-Mazury ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki
Lotnisko w Szymanach w 2024 roku zanotowało olbrzymi spadek ruchu pasażerskiego
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Rynek lotniczy w Polsce w roku 2024 zanotował wyraźny wzrost. Dobre statystyki nie dotyczą jednak portu lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach. W ubiegłym roku odprawiono tam zaledwie 72 tys. pasażerów. To spadek o ok. 50 procent względem roku 2023.

reklama

Urząd Lotnictwa Cywilnego w poniedziałek (27 stycznia) pochwalił się statystykami za pierwsze trzy kwartały 2024 roku. Wynika z nich, że porty lotnicze w Polsce obsłużyły prawie 45,7 mln pasażerów, a więc o 5,5 mln (13,6 proc.) więcej niż w tym samym okresie 2023 roku i o ponad 8 mln (21,4 proc.) więcej niż w 2019 roku.

Najwięcej osób skorzystało z usług Lotniska Chopina w Warszawie – 16,2 mln (+2,1 mln w porównaniu do trzech kwartałów 2023 roku). Dalej znalazł się Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (8,3 mln pasażerów, +1,2 mln). Podium zamknął Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (5,1 mln pasażerów, +609,8 tys.).

Zgoła inaczej sytuacja wyglądała, jeśli chodzi o funkcjonowanie lotniska Olsztyn-Mazury, które względem roku 2023 odnotowało prawie pięćdziesięcioprocentowy spadek. W pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku odprawiono koło Szczytna 58 370 pasażerów. W analogicznym okresie w roku 2023 było ich 111 470.

W zestawieniu UCL mazurski port znalazł się na ostatnim miejscu. Wyżej, jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym, sklasyfikowano porty lotnicze m.in. w Zielonej Górze, Radomiu, Bydgoszczy czy Lublinie.

Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który jest stuprocentowym akcjonariuszem lotniska w Szymanach, w materiale prasowym przedstawił wyniki portu za cały 2024 rok. Potwierdzają one niepełne wyliczenia UCL. W ciągu 12 miesięcy na lotnisku odprawiono 72 246 pasażerów, a liczba operacji lotniczych wyniosła 3 965. To spadki względem 2023 roku odpowiednio o 49 i 28 procent.

- W 2024 roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury mierzył się ze skutki rosnących kosztów operacyjnych, w tym wyższych cen paliwa lotniczego oraz inflacji, które znacząco wpływały na rentowność linii oraz portów lotniczych w całej Europie. Dodatkowo, problemy techniczne i logistyczne przewoźników lotniczych, takie jak konieczność długookresowego serwisowania samolotów czy opóźnienia w dostawie nowych statków powietrznych, znacząco ograniczyły dostępność floty i zmusiły linie lotnicze do priorytetowego traktowania najbardziej dochodowych tras z dużych lotnisk. W efekcie mniejsze, regionalne porty lotnicze, takie jak Olsztyn-Mazury, znalazły się w trudnej pozycji, często uniemożliwiającej planowany rozwój siatki połączeń pasażerskich

- tłumaczą władze województwa w specjalnym komunikacie.

Przypomnijmy, że na problemy lotniska w Szymanach złożyło się m.in. zawieszenie lotów przez Wizz Air. Węgierski przewoźnik realizował loty do Londynu-Luton oraz Dortmundu.

W kontekście siatki połączeń są jednak dobre wiadomości dla pasażerów. Powodzeniem zakończyły się negocjacje z linią lotniczą Ryanair, która ogłosiła uruchomienie połączenia do portu lotniczego Düsseldorf-Weeze, w zachodnich Niemczech. Pierwszy lot z Szyman zaplanowany jest na 30 marca 2025 roku.

Władze portu szansy na rozwój szukają m.in. w sektorze cargo. W roku 2023 podpisano w tym celu umowę o partnerstwie i współpracy ze spółką Lulu Group International, która jest emirackim konglomeratem działającym w dziedzinie handlu detalicznego, posiadającym hipermarkety i centra handlowe.

Z kolei wiosną 2024 r. spółka zarządzająca portem Olsztyn-Mazury uzyskała zezwolenie na obsługę materiałów niebezpiecznych wysokiego ryzyka. Pozwoli to na rozszerzenie katalogu usług sektora cargo dostępnego na lotnisku.

- W 2024 roku łączny wolumen odprawionych ładunków wyniósł 358 043 kg, co stanowi wzrost o 15,8% w stosunku do roku 2023. Na wynik ten składały się zarówno operacje związane z eksportem regionalnych produktów spożywczych w ramach projektu Food Cluster, wspierającego lokalnych producentów żywności, jak też operacje sektora wojskowego

- podkreślają przedstawiciele władz województwa.

20 stycznia warmińsko-mazurskie lotnisko obchodziło 9-lecie swojej działalności. Do tej pory skorzystało z niego ponad 860 tys. pasażerów.

Czytaj również:

Lotnisko w Szymanach przedostatnie w Polsce. Blisko 40-procentowy spadek

Źródło: UCL, UMWW-M, własne

Komentarze (47)

Dodaj swój komentarz

  • to JA mi 2025-01-29 19:11:36 31.60.*.*
    lotnisko należy przekazać mi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 7
  • Lewica Razem KOD LGB 2025-01-29 19:00:27 88.156.*.*
    I bardzo dobrze! Stop emisji CO2!!! Planeta płonie!!! Należy zamknąć lotniska, zlikwidować samochody spalinowe, kopalnie węgla, itp.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 11
  • Momotaro 2025-01-29 15:32:59 31.0.*.*
    Jakie kompetencje zarządu Portu Mazury takie wyniki ale w tym przypadku nigdy o wyniki nie chodziło. Liczą się tylko dobrze płatne stołki i kolesiostwo partyjne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 0
  • Olosmolo 2025-01-29 15:09:38 37.31.*.*
    Poroniony pomysł od samego początku...... czy ludzie tego nie widzą..... wywalone pieniądze od początku do końca.....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 0
  • co2 2025-01-29 14:26:28 5.172.*.*
    jaka piękna pustka, nic, zero.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 0
  • Oli@ 2025-01-29 13:55:55 164.127.*.*
    Podziekujcie Protasowi ktory wtedy szedl w zaparte za ta lokalizacja. A pod Olsztynkiem kase na budowe chcial polozyc nawet prywatny inwestor. Juz dawno ktos powinien siedziec za ta decyzje biznesowa. Czekam na niusa ze lotnisko zbankrutowalo. To nastapi. Kwestia czasu. A ten zalezy od tego jak dlugo bedzie temu trupowi podawana kroplowka finansowa z publicznych pieniedzy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 1
  • Obserwator 2025-01-29 13:49:50 2a00:f41:1877:*
    A kto widział lotniska w miastach 30 do 50 km to normalka. Poprawny drogę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 22
  • Obserwator 2025-01-29 13:37:31 79.191.*.*
    "Komentatory" z bożej łaski! W Szymanach lotnisko było, jest i będzie ze względów strategicznych. Jest w Polsce kilka takich lotnisk - są bo muszą być!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 24
  • Marcel 2025-01-29 11:47:00 37.30.*.*
    Pozdrawiam serdecznie redakcję która kasuje komentarze nie po jej myśli
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 2
  • Stan umysłu 2025-01-29 10:26:56 79.191.*.*
    Bierymy panie dotacje, bo dajo...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 0
  • Ciasny Wiesiek 2025-01-29 10:00:17 2a01:11cf:4303:*
    Kiedy loty do Myszyńca? Musim pilnie przewieźć 20 kilo obornika. Czekam już tyle lat na ten kierunek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 2
  • Bogumił 2025-01-29 09:33:30 79.185.*.*
    ?: https://www.debata.olsztyn.pl/wiadomoci/region/8095-zimne-termy-warminskie-do-kupienia-za-ok-42-mln-zl-budowa-kosztowala-120-mln-zl-najnowsze-slajd-kafelek.html https://www.debata.olsztyn.pl/wiadomoci/polska/6880-co-ukrywa-poslanka-psl-urszula-paslawska-najnowsze-slajd-kafelek.html https://wiadomosci.wp.pl/byly-prezydent-olsztyna-z-aktem-oskarzenia-i-nowa-posada-zostal-dyrektorem-w-enerdze-7094408990915552a
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Przemek 2025-01-29 08:52:56 31.0.*.*
    Najważniejsze jest, że praca jest dla zarządu i tak w dół :-) od początku było wiadomo, że jest to zły wybór lokalizacji ale przecież Marszałek dosypie a odpowiedzialnych brak. To się nazywa upadłość ze wszelkimi konsekwencjami prawnymi ale nie w tym przypadku bo odpowiedzialności w Polsce dla złych decyzji biznesowych urzędników. Do szkoły matematyki się uczyć od nowa i biznesu bo dosyć określenia , że pieniądze państwie to niczyje. Wstyd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 1
  • Bogumił 2025-01-29 08:50:27 79.185.*.*
    Cargo 358 043 000 g = 358 043 kg =358 t= 9 tirów. Rewelacja. Samorząd województwa dołożył 30 mln zł, 400 zł do każdego pasażera. Rewelacja. Kto podjął decyzję o takiej lokalizacji lotniska?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 0
  • MT 2025-01-29 08:43:22 78.30.*.*
    A może szanowna Redakcja pokusiła by się o przedstawienie strat (w milionach złotych) rzeczonego lotniska za 2024 rok. "Suche" liczby pasażerów nie prezentują stanu całości tak, jak by "przemówiły" wartości w złotówkach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 0
  • Poslaniec Warminski 2025-01-29 08:40:48 148.252.*.*
    Nie jest ostatnim bo ostatnim lotniskiem jest lotnisko w Zielonej Gorze. To ze z tego jedynego ,miedzynarodowego lotniska w Polsce Pln.malo co lata zawdzieczamy prezesowi i marszalkowi wojewodztwa war.-maz.Do roboty!Dla przypomienia do przewozow kolejowych doplaca sie rocznie okolo 100mln.Wywalono w bloto 2 mld.na przekop mierzei i dalej brnie sie w to gowno wywalajac miliony na pseudoport a nie mozna sobie poradzic z lotniskiem,ktore powinno byc oknem na swiat i szansa na rozwoj dla tego bieda regionu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 9
  • Raf303 2025-01-29 08:28:19 79.191.*.*
    Niestety to skutek złej lokalizacji, w OLsztynku miejsce czekało. NIKT Z DECYDENTÓW NIE ODPOWIEDZIAŁ ZA WYBRANIE LOTNISKA W LESIE. PODOBNIE „ termy” w Lidzbarku Warmińskim.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 2
  • Pwo 2025-01-29 07:59:47 2a00:f41:89c:*
    W telegraficznym skrócie. Inwestor z poparciem samorządowców w tym prezydenta Olsztyna, chciał wybudować lotnisko w gminie Olsztynek. Projekt zastopowała Platforma rękami pana Protasa w obawie przed konkurencją dla lotniska w Gdańsku. Lotnisko w Szymanach powstała bez jakichkolwiek argumentów za. To co było wiadome od dawna dzisiaj ma swój finał w postaci dokładania kilkunastu milionów rocznie do tego portu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 0
  • Ticket 2025-01-29 07:32:18 31.0.*.*
    Lotnisko nieoficjalne wojskowe a komercyjne w krzakach. Albo jednym się służy albo drugim
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • Andrzej 2025-01-29 07:23:16 77.252.*.*
    aby lotnisko przynosiło zyski musi coś z niego latać, aby były loty..... muszą być chętni , aby byli chętni musi być jakaś ludność o określonej populacji. A tu : słaba populacja 3 lotniska w zasięgu 200km stosunkowo słaba komunikacja oferta lotów prawie żadna a infrastruktura do utrzymania
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 0

www.autoczescionline24.pl