Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2022-11-26 18:29

Mateusz Sikorski

Mieszkańcy Ługwałdu nie chcą obwodnicy Olsztyna przy swoich domach. Wnioskują o uznanie drzew za pomniki przyrody

Mieszkańcy Ługwałdu nie chcą obwodnicy Olsztyna przy swoich domach. Wnioskują o uznanie drzew za pomniki przyrody
Północna obwodnica Olsztyna jest na pewno potrzeba. Problemy sprawia jednak jej odpowiednia lokalizacja. Na zdjęciu, często zakorkowana, droga z Olsztyna w kierunku Dywit
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Samorządowcy i mieszkańcy Olsztyna i Dywit mówią jednym głosem - północna obwodnica stolicy Warmii i Mazur jest potrzebna. Pojawia się jednak problem - lokalizacja. Dwa spośród badanych wariantów mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Tym razem do tych drugich dołączają mieszkańcy Ługwałdu, którzy w proteście przeciw północno-wschodniemu wariantowi obwodnicy proszą wójta gminy Dywity o uznanie leżących na planowanej trasie drzew za pomniki przyrody. 

reklama

Północna obwodnica Olsztyna jest jedną ze stu obwodnic jaką w 2021 roku zaplanowało Ministerstwo Infrastruktury wraz z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad. Choć inwestycja jest jeszcze we wczesnych fazach planowania, napotyka problemy. Są one głównie związane z lokalizacją drogi. Ma ona obecnie osiem wariantów, skupione w dwóch "grupach" - zachodnią i północno-wschodnią.

Budowie północno-wschodniej trasy sprzeciwiają się mieszkańcy Ługwałdu. Trzy z proponowanych wariantów miałyby przebiegać blisko położonych na wsi domów. Z tego powodu mieszkający w pobliżu ługwaldczycy wnioskują o uznanie drzew, które znajdują się na planowanej trasie za pomniki przyrody (wtedy trasa musiałaby przebiegać w innym miejscu - dop. autor). Autorem opisu ewidencyjnego, który pojawia się w dokumencie jest mieszkający w Ługwałdzie, Arkadiusz Szulc.

Północno-wschodnie warianty obwodnicy Olsztyna (źródło: GDDKiA)

Przedmiotowe drzewa stanowią skupisko – starodrzew, złożony głównie z buków i kilku dębów, łącznie 19 drzew, znajdujących się na terenie leśnym, częściowo położonym na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Środkowej Łyny, pomiędzy miejscowościami Ługwałd i Różnowo

- czytamy we wniosku. Według podpisanych mieszkańców, za wnioskiem "przemawiają względy związane z ich szczególna wartością przyrodniczą, historyczną, oraz krajobrazową, jak również okazałymi rozmiarami".

Położenie wnioskowanych do wpisu drzew

W proteście wariantu północno-wschodniego, Ługwałd może liczyć na pomoc gminy Dywity - mieszkańcy położonych na jej terenie wsi również nie są zadowoleni z planowanych tras, które mogą odciąć różne miejscowości od centrum jednostki administracyjnej. Podczas marcowego protestu wielu przedstawicieli podolsztyńskich wsi opowiadało się za wariantami "zewnętrznymi" - czyli przebiegającymi z dala od terenów zabudowanych. Nie jest to pierwszy raz, gdy Dywity są przeciwne budowie drogi. Kilka lat temu mieszkańcom tej gminy udało się całkowicie odrzucić projekt północnej obwodnicy Olsztyna, który był w zaawansowanym stadium. 

Mieszkańcy Ługwałdu stanęli przed dużym wyzwaniem. W dyskursie dotyczącym obwodnicy Olsztyna to właśnie wariant północno-wschodni jest tym najczęściej branym pod uwagę. Jako jedna z jego zalet podawana jest bliskość Tracka, gdzie władza miasta planują stworzyć osiedle przemysłowe. Drogowcy coraz rzadziej patrzą na wariant zachodni, a powodem tego jest... przyroda. 

Warianty zachodnie planowanej trasy obwodnicy Olsztyna (źródło: GDDKiA)

Budowie obwodnicy w wariancie zachodnim sprzeciwiają się także organizacje miejskie i ekologiczne. Na początku października przedstawiciele społeczności Zielony Olsztyn, Rowerowa Warmia, fundacja Edukacji Leśnej Drzewice oraz fundacja Nexus zebrali 1,4 tys. podpisów pod petycją w sprawie ochrony przed ingerencją drogowców w Las Miejski, o czym można przeczytać w artykule Koniec zbierania podpisów pod petycją w sprawie ochrony lasu miejskiego przed obwodnicą Olsztyna.

Do głosów przeciwnych zachodniemu wariantowi dołączył się także prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. Według niego na terenie lasu miejskiego znajdować się powinna jedynie "naturalna infrastruktura lasu".  Pełną wypowiedź prezydenta można przeczytać w artykule Północna obwodnica Olsztyna. Piotr Grzymowicz: "Obwodnica tak, ale nie przez Las Miejski". Olsztyński las miejski to największy tego typu teren zielony położony w granicach miasta w Europie. 

Obecnie projekt jest na etapie studium korytarzowego.

- W styczniu przyszłego roku wybierzemy korytarz, zachodni lub północno-wschodni, którym przebiegać będzie obwodnica - mówi nam rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA, Karol Głębocki. Konsultacje z mieszkańcami zostaną wznowione przed wybraniem właściwego wariantu, który ma nastąpić na początku 2024 roku. Budowa trasy ma rozpocząć się pod koniec dekady. 

Galeria

Komentarze (41)

Dodaj swój komentarz

  • Naczelny Urbanista 2022-11-28 11:29:55 188.146.*.*
    Skręca mnie z żenady, że wszyscy punktują tylko walory przyrodnicze, które są po stronie zachodniej gminy, a zapominają o tych we wschodniej części gminy. Dolina środkowej Łyny chroniona prawnie, jezioro Wadąg, jezioro w Dywitach, las w Słupach/Rożnowie i wiele innych, w tym z pewnością wiele drzew, które też można uznać za pomniki przyrody. Może ludzie "ze wschodu" też powinni coś z tym zrobić? Wtedy obwodnica nie powstanie nigdy. :))))
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 4
  • lol 2022-11-28 11:11:40 81.15.*.*
    Mapa z wariantami północno-wschodnimi przedstawiona w artykule jest nieaktualna !!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • Tamara Twardodupcewa 2022-11-28 08:14:07 178.42.*.*
    Niestety, ale raczej wariant zachodni obwodnicy Olsztyna będzie dominującym wariantem, ponieważ tam Skarb Państwa ma więcej terenów znajdujących się w jego władaniu (Lasów Państwowych), więc odpada problem wywłaszczeń. Wydaje się, że jest to wariant najtańszy, bo łatwiej i szybciej jest wyciąć ileś tam drzew
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 9
  • Antek 2 2022-11-28 07:41:24 46.204.*.*
    Najlepiej by było rozbudować tą drogę 51, może jakoś poszerzyć i by było. Budowa dogi równoległej do tej co jest dużo chyba nie da. Przecież i tak w Olsztynie będą wszyscy stać
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4
  • Po co ta obwodnica 2022-11-28 07:30:34 80.50.*.*
    ,brak wizji rozwiązania korków w centrum Olsztyn a przez Ratusz. I Włodarzy. Powodem zarzucony projekt budowy wiaduktu samochodowego nad torami kolejowym aby odciążyć wiadukty samochodowe m.n Kętrzyńskiego i armii krajowej.wstyd i hańba. Za to chcą budować obwodnicę Dywity.Kalectwo umysłowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • Tom 2022-11-28 06:34:05 145.237.*.*
    Prowincja zawsze zostanie prowincja.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • buba 2022-11-28 01:38:08 195.191.*.*
    Skoro chcą wpisać drzewa do ochrony, to zamknąć wjazd z tego osiedla na 51. Niech jadą dookoła przez Różnowo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Obwodnica Tak 2022-11-27 17:23:51 37.7.*.*
    GDDKiA , macie jaja? To nie słuchać the Billi tylko budować ! Jest obwodnica na południu Olsztyna ? Jest. Na zachodzie Olsztyna ? Jest . To teraz czas na PÓŁNOCNĄ OBWODNICĘ Olsztyna i Dywit . We Wrocławiu właśnie będą oddawać wschodnia obwodnice Wrocławia . Tez wszyscy krzyczeli a teraz się cieszą bo tranzyt wyjechał z miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • beku 2022-11-27 15:31:40 5.184.*.*
    Wara od lasu z tą drogą. Zresztą powinni wybudować tylko obwodnicę Olsztyna bez obwodnicy Dywit
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 21
  • Z Dobrego Miasta 2022-11-27 15:30:58 37.7.*.*
    Przecież to JEST KABARET!!!! No zaraz wymyśla buki i dęby potem myszy i złotà biedronkę. Wpisanie czegokolwiek na trasie planowanej obwodnicy jest niczym innym tylko SABOTAŻEM ! Jeżeli ktoś coś będzie chciał wpisać to kasować to odrazu i budować . 20 TYŚ POJAZDÓW NA DOBĘ!!!!! Najwiecej w tym WOJEWÓDZTWIE!!!! A do tego podobno w Dywitach TRZY NOWE OSIEDLA BLOKÓW mają rozpocząć budować w przyszłym roku…. Jak teraz nie przejdzie ta obwodnica to w ramach protestu proponuje CODZIENNĄ blokadę na pasach od Stawigudy na warszawskiej . Tylko jak sami to odczują to co my mamy to będą wiedzieli jak my ru żyjemy .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 2
  • Fgh 2022-11-27 13:54:32 46.205.*.*
    Przez te zas... Dywity z Lidzbarka do Olsztyna jedzie się rano 1,5 godziny, 50 km. 5 lat temu wystarczyło 45 minut. Dajcie im jeszcze budować domki wzdłuż drogi 51, to będą szczęśliwi, jak w Dobrym Mieście zacznie się strefa 50 km/h do samego Olsztyna, a oni będą oglądać stały sznur samochodów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 2
  • doc 2022-11-27 13:51:49 79.191.*.*
    Wytyczyć najkrótszy odcinek do obwodnicy Olsztyna i tyle. Najbliżej jest do ul. Lubelskiej i są 3 gotowe wjazdy do miasta. Idzie kryzys i trzeba oszczędzać. Zatorze może przy okazji dostać wiadukt i nowe tereny rozwojowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 2
  • 116741 2022-11-27 13:26:40 18.169.*.*
    Mieszkancy Lugwaldu sami sa... pomnikami przyrody! Kazdy po samochodzie, dupe umieszzca codziennie rano: ale korki! ale udroznienie ruchu - nie! bo za moim plotem to nie!- ale myslenie..tak, tak....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 3
  • Myślcie 2022-11-27 12:10:07 94.254.*.*
    Olsztyn chce obwodnicę, ale co w zamian, nic....wójt się nie postarał a może dużo osiągnąć, nawet problem jest z autobusami aby puścić do gminy Dywity.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Janek 2022-11-27 12:09:17 46.205.*.*
    Widzę że ludzie tutaj mają nieskalane myślenie. Naprawde rozwój to wycięcie lasów i wybudowanie betonu? Tutaj nigdy nie będzie zgodności którędy ma iść ale jak już ma być obwodnica to niech wybierają takie warianty gdzie nie będzie wycinany las miejski. Zobaczcie ile drzew wycięli na osiedlu sterowców. Niedługo to wytna cały las w okół miasta i z jednej największej powierzchni lasów wokół miasta w Europie za 10 lat będzie jednym z najmniejszych. A nie lepiej było poszerzyć drogę nr 51 od sprecowa do Olsztyna? Dwa pasy idealnie się zmieszczą tylko biedronka w dywitach blokuje taki ruch. A Tak byloby to najlepsze rozwiązanie. Bo warianty które proponują to chyba ktoś tam oszalal.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 9
  • zos 2022-11-27 11:15:39 94.254.*.*
    Ale zauważyliście, że wschodnia obwodnica przebiega po terenach (lub w bezpośrednim sąsiedztwie) mieszkaniowych? Tam mieszkają ludzie. Rodziny. Drzew szkoda a ludzi nie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 13
  • erdfg 2022-11-27 10:52:16 193.200.*.*
    idzcie na kompromis i zbudujcie dwie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • benua280 2022-11-27 09:59:22 185.69.*.*
    Pewnie zgadzam się jak ma się region rozwijać jak ludzie płaczą pracy niema nic kurde niema Jak tak dalej będzie to tak jak piszecie pszez grupę osób nic samorządy nie mogą zrobić ...lub poprostu wykręcają się bo kasy brak . A drogę pszez dom puścić mogą tak ustawa nakazuje ... nierozumiem takiego podejścia .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Kkk 2022-11-26 23:05:05 45.152.*.*
    Zakute lby
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 2
  • Ols 2022-11-26 22:46:37 46.205.*.*
    Placza o obwodnicę a zaden wariant im nie pasuje. Moze niech zrobi obwodnice do bartoszyc przez mragowo gizycko ketrzyn
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 42 1

www.autoczescionline24.pl