Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2024-05-09 09:54

Mateusz Sikorski

Milionowe straty portu lotniczego w Szymanach

Milionowe straty portu lotniczego w Szymanach
Port lotniczy w Szymanach kończy rok 2023 z ponad 9,3 mln stratą
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Lotnisko Olsztyn-Mazury w styczniu 2024 roku świętowało swoje 8. urodziny. Mimo zwiększania liczby pasażerów i połączeń, nadal boryka się z problemami. Wzrost kosztów, małe zainteresowanie przewoźników i duża konkurencja w pobliskich ośrodkach doprowadziły, że spółka zamyka 2023 roku ze stratą w wysokości prawie 9,4 mln zł. 

reklama

Port lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach został otwarty w styczniu 2016 roku. Przez pierwsze lata liczba obsługiwanych tam pasażerów systematycznie rosła - do pandemii koronawirusa, po której trzeba było odbudować siatkę połączeń praktycznie od zera. Udało się to w 2023, gdy port wrócił do poziomu sprzed marca 2020 roku. 

Udało się to mimo problemów - takich, jak słabe zainteresowanie przewoźników. Ma to związek ze stosunkowo niewielkim zaludnieniem Warmii i Mazur oraz konkurencyjną lokalizacją innych lotnisk, na przykład Gdańska czy Modlina. Brak osobowych lotów władze spółki chcą wynagrodzić rozwojem usług cargo, transportując wyroby branży spożywczej z Warmii i Mazur.

W 2023 roku z Szyman najczęściej  "wylatywały" takie produkty jak borówka amerykańska, koncentrat spożywczy, wyroby mięsne, nabiał oraz kawior. W sumie odprawiono aż 309 ton towarów. 

Spółka zarządzająca lotniskiem była także beneficjentem trzech projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Dotyczył on m.in. rozbudowy ILS do kategorii drugiej, budowy farmy fotowoltaicznej czy zakupu pojazdu gaśniczego. Łączna wartość inwestycji w 2023 roku wyniosła prawie 41 mln zł. 

Choć inwestycje i plany imponują rozmachem, to finanse portu lotniczego w Szymanach nie wyglądają kolorowo. Według Dariusza Naworskiego, rzecznika prasowego spółki Warmia i Mazury, spółka osiągnęła w ubiegłym roku niemal 13,5 mln zł przychodów ze sprzedaży. Wynik ten był o blisko 2 mln wyższy niż rok wcześniej. Nie zmienia to jednak faktu, że wzrosły także koszty - wynoszące 19,7 mln zł. Ostatecznie rok 2023 spółka zamyka ze stratą w wysokości 9 374 748 zł (o ponad 3 mln więcej niż w 2022 roku). 

Obecny rok nie będzie wyglądał lepiej. Jednym z problemów, z którymi zmagają się w Szymanach jest zawieszenie lotów przez linię Wizz Air, która do tej pory obsługiwała loty do Dortmundu i Londynu. 

Komentarze (79)

Dodaj swój komentarz

  • Magdyi 2024-05-10 08:00:38 2.196.*.*
    Nie wiem dlaczego do tej pory nie ma lotów do Mediolanu ,Bergamo ! Nie wszyscy latają do Anglii czy Norwegii!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 0
  • MAO TSE TUNG 2024-05-10 07:45:44 83.28.*.*
    Proponuję lotnisko przenieść w ramach zajęć szkolnych w inne, bardziej dogodne miejsce.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2
  • Pwo 2024-05-09 20:18:03 178.235.*.*
    Przypomnę, że prywatny inwestor chciał budować lotnisko pod Olsztyniem. Na ten cel chciał przeznaczyć 250 mln euro. Wszyscy optowali za tą lokalizacją, oprócz ówczesnego marszałka województwa J.Protasa. Pytanie dlaczego Platforma torpedowała projekt lotniska w Olsztynku jednocześnie stawiając na Szymany, które są fatalnie skomunikowane z duża liczbą ograniczeń. Odpowiedź jest prosta. Nie chcieli dopuść aby prywatny inwestor wybudował duży port nieopodal Gdańska, ponieważ mógł stanowić dla niego zagrożenie. Dlatego zamiast lotniska w Olsztynku mamy Szymany do których trzeba będzie wiecznie dokładać ciężkie miliony.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 53 7
  • Romek 2024-05-09 19:27:45 46.205.*.*
    Dziwi tylko jedno. Od samego początku wszyscy wiedzieli, że to jeden wielki zonk, porównywalny może tylko z termami warmińskimi. Pomijając wszystko inne, dojazd do lotniska beznadziejny. Kiedy już niebawem skończą przebudowę S7, to dojazd do Modlina będzie naprawdę bezproblemowy a do Gdańska już taki jest. W koncepcji tego lotniska jest tyle logiki i ekonomii co w unijnym zielonym bourdelu. Ludzie w Polsce są durni, bo godzą się na takie durne inwestycje a problemami pierwszorzędnymi są dla nich aborcja, tabletka dzień po i LPG. Chyba naprawdę jest za dobrze, w dououpach się przewraca i dlatego rządzący wiedzą, że mogą sobie bezproblemowo pozwolić na te 60% podwyżki gazu i prądu, bo na nikim nie zrobią one wrażenia.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 50 10
  • Wsiok ełropejski 2024-05-09 18:03:02 45.85.*.*
    Dać tam do zarządu "najwybitniejszych ekspertów , niezałeżnych (ale z POKO) i będzie eldorado.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 10
  • SL 2024-05-09 17:28:07 5.173.*.*
    W zeszłym roku zimą leciałem z tamtąd do Londynu. Szybciej dojechał bym do Gdańska, Modlina a może i Warszawy . To był pierwszy i ostatni raz!!! Dziwię się że straty za zeszły rok są tylko takie!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 5
  • Gienek 2024-05-09 15:04:39 2a00:f41:86e:*
    Do Gdańska jest 1.5 godziny do Szyman 1.1 i wszystko w temacie, w Trójmieście można zrobić zakupy i coś zjeść przed wylotem w Szynach można się wysrać w krzakach pod pasem startowym, Większy zysk miała by lokalizacja lotniska w Plutyczach na Podlasiu. Pozdro dla idiotów co wybrali te lokalizację 😂
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 47 7
  • Sera 2024-05-09 14:47:11 83.24.*.*
    Droga że wschodnich Mazur nie istnieje! Szybciej VIA Baltica dojadę do Warszawy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 2
  • Stratedzy normlanie 2024-05-09 14:38:58 176.221.*.*
    Wszystko fajnie ale może najpierw niech pomyślą nad dobra komunikacja. Co z tego jak lata na samolot na który nie można dojechać pociągiem albo czeka się później parę godzin.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 38 1
  • xyz0 2024-05-09 14:17:33 195.136.*.*
    Nie oszukujmy się - każdy szanujący się region musi mieć lotnisko. 20mln to nie jest duża kwota.. tyle kosztuje apartament w Warszawie na złotej 44 czy 1/10 kosztów budowy hali Urania.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 27
  • JK 2024-05-09 12:13:27 185.107.*.*
    Ktoś za to odpowiada? Czy "taki mamy klimat na WiM", że pompujemy setki milionów w lotnisko obstawione politycznie przez KO.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 40 8
  • Karr 2024-05-09 11:17:10 2a01:11cf:430:*
    I tak nie pobije lotniska w Radomiu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 3
  • Poslaniec Warminski 2024-05-09 11:16:00 148.252.*.*
    Artykul nie jest do konca rzetelny,przepisany zreszta z GW,ktora to od samego powstania tego lotniska go atakuje.Loty do Dortmundu i Luton mialy zawsze duze oblozenie I moim zdaniem pod naciskiem politycznym na przewoznika zostaly zawieszone bo np.z Radomia ,ktory do niedawna mial duze wsparcie rzadowe malo kto chce latac a Wizzairowi brakuje samolotow I pilotow.Czemu nie piszecie nic o przekopie mierzei I pseudoporcie w Elblagu,inwestycji za 2 mld.ktora generowac bedzie rocznie kilkadziesiat mln.strat
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 17
  • Bogusz Parówa 2024-05-09 11:07:46 2a01:11cf:400d:*
    Czekam od lat na loty do myszyńca i nie ma, a ja musze pilnie 20 kilo paszy ziemniaczanej dla świń przewieźć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4
  • Cezary 2024-05-09 10:51:08 37.30.*.*
    Lokalizacja tego lotniska to jest porażka i nieporozumienie, te lotnisko powinno się znajdować w bliskiej odległości od Olsztyna a nie na totalnym pierdziszewie gdzie sam tam dojazd to wyzwanie na parę godzin z samego Olsztyna bo taką drogą to można jechać na grzyby do lasu w niedzielę a nie szybko do lotniska. Kogoś tu poje.... i to grubo i teraz są zdziwieni że lotnisko przynosi straty bo kto niby chce zapierdzielać w środek głuszy żeby lecieć gdzieś i to jeszcze trzeba kombinować jak tam w ogóle dojechać. Zamknąć to coś i zrobić bliżej aglomeracji Olsztyńskiej a pomysłodawcę tego lotniska nagrodzić tytułem głąba stulecia
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 43 5
  • gość 2024-05-09 10:23:30 2a01:11cf:4a3:*
    Zamiast dotacji 228 mln zł. itp... zamknąć. Oczywista oczywistość...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 3
  • Helmut Fischer 2024-05-09 10:10:19 46.254.*.*
    Lotnisko w Szymanach to pomyłka. Lotnisko "Olsztyn" powinno być na Dajtkach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 13
  • tewu 2024-05-09 10:02:55 83.16.*.*
    W ciągu ostatnich siedmiu lat spółka otrzymała dokapitalizowanie w wysokości 171,2 mln zł. Przekazane dotację zamknęły się kwotą 57,1 mln zł. W sumie w latach 2017-2023 wsparcie lotniska w Szymanach z publicznych pieniędzy wyniosło ponad 228 mln zł. W tym samym czasie wynik EBITDA, po odjęciu dotacji, zamknął się kwotą 95,6 mln zł na minusie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 2

www.autoczescionline24.pl