Data dodania: 2004-11-24 00:00
Nowe autobusy dla Olsztyna
Dobra wiadomość dla olsztyniaków. MPK kupiło 20 nowych autobusów. Wszystkie będę przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Pierwsze pojazdy powinny pojawić się jeszcze w tym roku.
To największa od pięciu lat modernizacja taboru miejskiego przewoźnika. Rok temu MPK wydało niespełna milion zł na dziesięć DAB-ów. Były to jednak wozy używane. Od kilku tygodni po Olsztynie jeżdżą trzy przegubowe MAN-y, również z drugiej ręki. Większość spośród 160 autobusów ma po kilkanaście lat, a przegubowe ikarusy to wozy nawet dwudziestoletnie.
Na ulice miasta wyjadą nowe autobusy dwóch typów. Pierwsze to pojazdy typu "midi", których długość nie przekracza 10,5 metra. Wyprodukuje je firma Solbus. Wejdzie do nich 75 pasażerów. - Będą jeździć na mniej obciążonych liniach, na przykład "4" i "16" - mówi Krzysztof Zienkiewicz, rzecznik MPK. - Obsługiwać będą szczególnie kursy po godzinach szczytu, bo wieczorem tymi liniami podróżuje niewiele osób.
Bardziej oblegane linie będą obsługiwać autobusy typu "maxi" o długości 12 metrów, w których mieści się setka pasażerów. Pojazdy będą pochodzić ze Scanii Polska. Trafią na bardziej oblegane linie, takie jak "2", "20" i "26".
Jak zapowiada Zienkiewicz, wszystkie autobusy będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. - Pojazdy są niskopodłogowe, w środku podłoga nie ma stopni, dzięki czemu poruszanie się po nim nie sprawi kłopotów także starszym pasażerom - zachwala rzecznik MPK.
Zdecydowanie ma się też poprawić się także komfort jazdy. A to dzięki cichej pracy silnika i wygodnym siedzeniom. Według Zienkiewicza odetchnie też środowisko. Silniki autobusów spełniają najsurowsze normy ekologiczne obowiązujące w Unii Europejskiej.
Autobusy będą dostarczane do Olsztyna stopniowo. Zostaną bowiem dopiero wyprodukowane - jeden powstaje ok. 6 tygodni. Pierwsze pojazdy powinny przyjechać do Olsztyna jeszcze w tym roku. Całość zamówienia zostanie zrealizowana w ciągu trzech miesięcy.
To już drugi przetarg ogłoszony przez MPK. Pierwszy został ogłoszony w lipcu i zakończył się fiaskiem. Firma chciała wtedy kupić 22 nowe autobusy. Okazało się jednak, że 11 mln zł na ten cel to zbyt mało.
Nowe autobusy
Solbus ma 24 miejsca siedzące i 61 stojących. Dach, tylna i przednia ściana, luki bagażowe oraz zderzaki są wykonane z tworzyw sztucznych.
Scania Maxi ma 30 miejsc siedzących i 68 stojących. Konstrukcja nośna wykonana z aluminium, co zapewnia większą trwałość oraz zapobiega korozji.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz