Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2014-06-17 10:36
Ostatnia aktualizacja 2014-09-15 10:07

Iwona Starczewska

Olsztyn po zmianach. Zobacz wizualizacje

Trwają prace przy budowie ulicy Obiegowej. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy droga będzie przejezdna jeszcze w tym roku. Tymczasem prezentujemy Wam wizualizację tej części miasta. Jak Wam się podoba?

reklama

Budowa linii tramwajowej zmieni w naszym mieście wiele. Powstanie nowa ulica – roboczo nazywana Obiegową – która połączy al. Piłsudskiego z ulicą Sikorskiego. W ramach zadania wykonawca wybuduje ulicę wraz z trakcją tramwajową na odcinku od skrzyżowania ul. Pstrowskiego-Sikorskiego do ul. Żołnierskiej.

Firma Progreg, która wykonała dokumentację projektową ulicy Obiegowej wraz z wiaduktem w ciągu ul. Żołnierskiej pokazała właśnie wizualizację tej części miasta po zmianach.

 

Droga będzie czteropasmowa. Prowadzić będzie od skrzyżowania ulic Sikorskiego z Pstrowskiego, dalej w stronę centrum miasta. Arteria krzyżować się będzie z ulicą Żołnierską i dobiegać do al. Piłsudskiego w okolicy hali Urania.

Linia tramwajowa zostanie zbudowana po lewej stronie drogi. W okolicy Sanepidu tramwaje będą skręcały w ul. Żołnierską, a samochody będą jechały Obiegową dalej w stronę Uranii. Połączenie ul. Obiegowej i Żołnierską będzie dwupoziomowe. Obiegowa będzie przebiegać pod wiaduktem – nad którym będzie ul. Żołnierska. Wybudowane zostaną łącznice, które pozwolą przedostać się z jednej trasy na drugą. Skrzyżowania Obiegowej z ul. Sikorskiego i Piłsudskiego - będą skrzyżowaniami z sygnalizacją.

 

60538_10299941_725861720805037_2716110524082398026_n_480

 

To nie koniec zmian. Po zakończeniu projektu tramwajowego – swoje oblicze zmieni też al. Piłsudskiego. Ulica w centrum zostanie zwężona, by – jak twierdzą władze miasta - uporządkować ruch samochodowy, ograniczyć tranzyt i zwiększyć przestrzenie ogólnodostępne.

60538_6932040fa21497bac56aaa1a4cb13d77f25ecf60_ORG_480

 

Planowane zmiany w centrum:

al. Piłsudskiego

  • Na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Dąbrowszczaków linia tramwajowa będzie dwutorowa, a nie jednotorowa jak pierwotnie planowano. To pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania i w większym stopniu uniezależni tramwaje od sytuacji nadzwyczajnych (awarie, wypadki itp.). Olsztyńskie tramwaje będą dwukierunkowe, więc w razie potrzeby będzie można skrócić trasę do przystanku Centrum, a tramwaj pojedzie "pod prąd", gdy drugi tor będzie zablokowany.

  • Przystanek Centrum zostanie zamieniony w tzw. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy. Oznacza to, że i autobusy, i tramwaje będą zatrzymywały się na tym samym przystanku. Dzięki temu większość przesiadek będzie odbywała się w najprostszy z możliwych sposobów - z tego samego peronu. W przypadku przesiadki na autobus czy tramwaj w przeciwnym kierunku wystarczy przejście przez torowisko, nie będzie potrzeby przechodzenia aż na drugą stronę jezdni, ponieważ perony połączonego przystanku autobusowo-tramwajowego znajdą się na środku ulicy, między jezdniami. Przystanek będzie miał aż 66 metrów, co oznacza, że pomieści tramwaj i dwa najdłuższe autobusy przegubowe. Dzięki takiemu zaprojektowaniu przystanku Centrum Olsztyn zyska węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.

  • Dzięki tramwajom autobusy nie będą tkwiły w korkach na al. Piłsudskiego, ponieważ od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kościuszki będą poruszały się po torowisku tramwajowym, czyli po tzw. trambuspasie. Uniezależni je to od ewentualnych korków na jezdni dla samochodów.

  • Przebudowa al. Piłsudskiego przy okazji powstawania linii tramwajowej będzie oznaczała pewne zmiany w ruchu samochodowym. Ponieważ spadnie rola alei w tranzycie będzie można pozostawić po jednym pasie w każdym kierunku bez większych szkód dla płynności ruchu.

  • Na jezdni zostaną też wyznaczone (od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kopernika i ul. Plater) pasy dla rowerów i to po obu stronach ulicy. 

  • Powstaną trzy nowe przejścia dla pieszych. Pierwsze na wysokości ul. Dąbrowszczaków to w zasadzie przywrócona zebra, którą z powodu bezpieczeństwa trzeba było zamknąć w 2009 roku. Drugie, całkiem nowe przejście powstanie kilkadziesiąt metrów dalej w stronę Urzędu Wojewódzkiego, na drugim końcu przystanku autobusowo-tramwajowego. Trzecie pojawi się przed samym Urzędem Wojewódzkim, między ul. Kopernika i ul. Plater.

  • Co ważne, nie ubędzie miejsca dla pieszych na chodnikach, co pierwotnie planowali projektanci.

  • Wzdłuż alei pojawi się także więcej zieleni. 

ul. Pieniężnego

  • Na całej długości ul. Pieniężnego zostanie przywrócony ruch dwukierunkowy. Nie przyniesie to większych zmian dla kierowców. Dziś i tak od mostu św. Jakuba do ul. 22 Stycznia poruszają się dwoma pasami ruchu - tak będzie po zmianach na całej długości ulicy. W kierunku południowym, do pl. Roosevelta samochody i dziś poruszają się w praktyce jednym pasem, tyle że dłuższą drogą - przez ul. 11 Listopada i pl. Jedności Słowiańskiej. Po zmianach związanych z uruchomieniem tramwajów ta droga się skróci - ruch zostanie skierowany prosto w dół ul. Pieniężnego. 

ul. 11 Listopada

  • Zmiany na plus na ul. 11 Listopada najbardziej odczują piesi. Dziś poruszają się pod ścianami budynków wąskimi chodnikami, bo obok biegnie trójpasmowa ulica. Po wprowadzeniu tramwajów to się zmieni. Samochody pojadą jednym pasem, obok pobiegnie jeden tor linii tramwajowej, a reszta terenu zostanie oddana pieszym. 

  • Ulicą poruszać się będą głównie tramwaje i autobusy, ruch samochodowy będzie miał charakter lokalny. Całkowicie ulicy w deptak zamienić się nie da, ponieważ mogłoby to oznaczać ogromne utrudnienia i praktycznie odcięcie od centrum mieszkańców i firm znajdujących się przy ulicach Nowowiejskiego, Wyzwolenia czy Skłodowskiej-Curie. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu samochodów będzie zdecydowanie mniej, ale też nie utrudni się życia na sąsiednich ulicach.

  • Podobnie jak na al. Piłsudskiego przybędzie zieleni.

  • Pojawi się nowe przejście dla pieszych - tuż za pl. Jana Pawła II, na wysokości budynków 11 Listopada 4 i 11 Listopada 13. Dotychczas między Ratuszem a Wysoką Bramą przez ulicę przejść nie było można, po uruchomieniu tramwajów się to zmieni, co powinno np. pomóc sklepom przy ul. 11 Listopada.



 

 

Galeria

Komentarze (3)

Dodaj swój komentarz

  • olztyniak 2014-06-18 08:17:27 31.61.*.*
    a nie lepiej odkopać fosę na pl.jednosci słowiańskiej ,dołem zrobić przejazd z ul.Pieniężnego do Nowowiejskiego na 11 listopada zrobić kładkę do wysokiej bramy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Czytelnik 2014-06-17 22:13:01 88.156.*.*
    To są chyba ilustracje,a nie wizualizacje...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • barry 2014-06-17 16:33:30 77.242.*.*
    Z lotu ptaka wszystko jest piękne,zobaczymy jak będzie działało,Panie Prezydencie.Pod ratuszem zanosi się na niezłą kołomyję,będzie miał Pan blisko.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl