Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2022-03-07 16:00

Cezary Kapłon

Olsztynianie w szoku! Obiecywana północna obwodnica ma być… jednojezdniowa

Olsztynianie w szoku! Obiecywana północna obwodnica ma być… jednojezdniowa
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Drogowcy przyznali, że niezależnie od wybranego wariantu północnej obwodnicy stolicy Warmii i Mazur, droga ma być dwupasmowa. – Wynika to z prognozy natężenia ruchu do 2051 roku – zaznaczył Karol Głębocki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

reklama

W lutym poznaliśmy nowe warianty północnej obwodnicy Olsztyna (Północna obwodnica Olsztyna. Poznaliśmy nowe warianty drogi [MAPY]). Przypomnijmy, że projektant – firma Trakt – przedstawił kilka wariantów inwestycji zarówno dla zachodniej, jak i wschodniej strony miasta.

Niedawno dowiedzieliśmy się, że niezależnie od wybranego wariantu, obwodnica ma być drogą… jednojezdniową i dwupasmową. Potwierdziła to GDDKiA.

Obwodnicę Olsztyna i Dywit planujemy jako drogę klasy GP czyli główną ruchu przyspieszonego o przekroju 1x2. Oznacza to, że obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach – powiedział w rozmowie z nami Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

Szerokość pasa ruchu ma wynosić 3,5 m. Poza drogą główną drogowcy przewidują budowę dróg zbiorczych dla obsługi ruchu lokalnego. Na obwodnicę nie będzie można wjechać bezpośrednio z posesji, tylko trzeba będzie się do niej włączyć na skrzyżowaniu dojeżdżając do niego drogą zbiorczą.

– Nie wierzę. Przecież miejscowości przy obwodnicy będą się rozbudowywać, a mieszkańców będzie przybywać. Myślałem, że planowana droga będzie ekspresówką. W takim razie sam nie wiem, czy taka trasa będzie w ogóle potrzebna – powiedział pan Bartek, pracujący w Olsztynie mieszkaniec gminy Dywity.

Dlaczego północna obwodnica miasta nie będzie czteropasmówką?

Planowany przekrój wynika z prognozy natężenia ruchu, która określa, ile pojazdów będzie się poruszało nową drogą 20 lat po oddaniu jej do użytku, czyli w roku 2051. Wykonana prognoza natężenia ruchu pokazuje, że w korytarzu wschodnim na obwodnicy Olsztyna, w zależności od wariantu, będzie poruszać się od 3,5 do 10 tys. poj. na dobę, natomiast na obwodnicy Dywit od 8 do 15 tys. poj. na dobę – dodał Karol Głębocki.

Jeżeli chodzi o korytarz zachodni, to na obwodnicach Olsztyna i Dywit, w zależności od wariantu, natężenie ruchu ma wynieść od ok. 8 do 10 tys. poj. na dobę. Głębocki zaznaczył, że im dalej dany wariant przebiega od miejscowości, tym natężenie ruchu jest na nim niższe.

Na chwilę obecną prace nad obwodnicami Olsztyna i Dywit są na etapie Studium korytarzowego. To oznacza, że prowadzone są analizy, którym korytarzem przyszła droga powinna przebiegać. Prace te potrwają do końca bieżącego roku.

W stałym kontakcie z drogowcami są władze miasta, które przyznały, że mają zaufanie do GDDKiA ws. tej inwestycji.

Najistotniejszą kwestią dla nas jest teraz przebieg tej drogi i to będzie głównym tematem rozmów i negocjacji. Niemniej z uwagą wysłuchamy i sami również przeanalizujemy ewentualne powody tej decyzji – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna.

Konsultacje z mieszkańcami, w formie on-line, odbędą się 9 marca (środa) o godz. 16 na platformie MS Teams.

 

Komentarze (65)

Dodaj swój komentarz

  • NIE NIE NIE 2022-03-20 14:46:27 46.186.*.*
    Na telewizję partyjną 10 miliardów przez 5 lat to macie aby pluskać językiem a dla mieszkańców Polski aby żyło się lepiej to już nie ma ale na pierdoły już jest......NIE DLA TAKIEJ DROGI..!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • DK51 2022-03-12 19:25:50 31.60.*.*
    W szoku to będą, gdy wybrany zostanie najdalej odsunięty od Olsztyna wariant zachodni czy wschodni. Niewiele osób z tych wariantów skorzysta. Korki w Dywitach i tak zostaną bo nikt tak daleko nie będzie jechała aby skorzystać z obwodnicy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • tyter 2022-03-10 09:47:50 81.190.*.*
    Jednojezdniówkę to sobie schowajcie.. Jeszcze najchętniej na koszt Olsztyna chcą krajowi drogowcy ją budować... ŻART!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • sdfr4egfderdf 2022-03-09 18:25:05 5.173.*.*
    swietna ścieżka rowerowa !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • Krysia 2022-03-09 07:42:20 83.14.*.*
    Spokojnie obietnica będzie spełniona, czas będzie na następną by dobudować dodatkowe pasy... i się kręci trzymanie stołków przez to same dziadostwo...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Ot 2022-03-08 22:05:31 88.156.*.*
    Na zbity pysk ich wywalić
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Wkórwiony mieszkaniec Polski C 2022-03-08 11:44:22 213.205.*.*
    Hahaha co za żart. Korwa nic nie budujcie bez sensu jednojezdniowa to jest teraz. W zamian za te pieniądze naprawcze te dziurawe ulice Olsztyna asfaltu powinno starczyć na pare ulic. A na s51 poczekamy kolejne 50 lat. Korwa ŻART ŻART ŻART
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 1
  • X 2022-03-08 08:01:41 5.184.*.*
    Znaleźli se miejsce na oszczędności , albo chcą specjalnie spaprac żeby śwagier za 10 lat dalej robotę miał , dbają o swoich ratuszowe gamonie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 2
  • stasia 2022-03-08 07:02:50 178.42.*.*
    i słusznie, wystarczyłby jedna jezdnia o 2 pasach w kazdym kierunku. Takowe też bywają w europie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 10
  • Sam 2022-03-08 06:33:14 46.205.*.*
    Wystarczy. Na Butryny zrobili bezsensowny wariant 4x4 z rondami co paręset metrów. Wycięli przy tym 50m pasu leśnego. Przerost formy nad treścią.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 12
  • Alojzy 2022-03-08 01:25:03 95.40.*.*
    Pewnie Ratuszowym Glupkom znana jest tresc tajnej umowy miedzy GDDKiA i NFZ na dostawy narzadow do transplantacji i dlatego pasuje im dwupasmowka.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 4
  • Alojzy 2022-03-08 01:13:43 95.40.*.*
    Na Stadionie ( Lekkoatletycznym - bo nie tylko pilkarze maja prawo do rekreacji fizycznej za budzetowe pieniadze) przy Pilsudsskiego ratuszowe glupki zafundowaly kibolom reflektory. W niedalekiej przyszlosci kiedy stadion ( mam nadzieje ze nie tylko futbolowy ) bedzie stawiany od nowa te reflktory pojda na smietnik i na swieza inwestycje bedzie trzeba kupic nowe za dodatkowe miejskie pieniadze. Wiadomo ze jesli obwodnica bedzie jednojezdniowka to po cale dlugosci bedzie jednym ,, czarnym odcinkiem ,, tak jak szesnastka po calosci az do Barczewa. Po co dwa razy budowac ta sama obwodnice, tak jak dwa razy wydawac te same pieniadze na kibolskie reflektory.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • Olsztynecznianin 2022-03-07 23:24:30 178.42.*.*
    Asfaltowa obwodnica dla Olsztyna to i tak za dużo. Na zimę powinni ją zwijać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 16
  • tyl 2022-03-07 23:22:48 5.172.*.*
    A Ostróda ma 2 pasmową drogę od Ostródy do Wirwajd ale tam włodarze miasta nie obrazili się na rząd tylko dbali o swój interes i wygrali bo mają nowy wiadukt, mają 2 obwodnice ekspresowe, mają stadion, amfiteatr.. mają gospodarza a Olsztyn ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 2
  • docho 2022-03-07 23:22:31 83.23.*.*
    Nikt nie bedzie jeździł do Dywit przez Brąswałd i Gutkowo. Policzcie kilometry . Wojska Polskiego do Ratusza jest 7 km . do wezła Kudypy od Ratusza jest 8,5 km i w sumie 25km. Wycieczka obwodnicą tam i z powrotem 50 złotych a przez las 14.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • Młoda 2022-03-07 21:53:47 5.173.*.*
    W dniu 23 lutego 2022 napisałam: ,,Jak zwykle o wyborze decydować będą pieniądze. Szkoda że projektant północnej obwodnicy Olsztyna – firma Trakt nie podała jaki jest koszt każdego z wariantów. Oszczędziłoby to nerwów i niepotrzebnej krytyki. Podobno już raz w niedawnej przeszłości nie można było nawet dokonać wstępnych uzgodnień co do wariantu. Oby w szale krytyki historia nie powtórzyła się". Okazuje się że były to prorocze słowa. 10 lat temu byłyby duże pieniądze. Dzisiaj są tylko drobne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • bezimienny 2022-03-07 21:25:12 195.136.*.*
    O co Wam chodzi??? Benzyna będzie po 50zł za litr to i natężenie ruchu będzie mniejsze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Fakptn 2022-03-07 21:13:30 159.205.*.*
    Uzależnianie od prognozy, podkreślam "PROGNOZY na rok 2051" przekroju drogi to w pewnym sensie unikanie przez decydentów w GDDKiA osobistej odpowiedzialności i przerzucanie jej na algorytm liczący prognozę. Gdzie jest zdrowy rozsądek, perspektywiczne myślenie tych ludzi, wyciąganie wniosków ze zralizowanych wczesniej inwestycji (patrz DK16 Olsztyn-Barczewo)? Wystarczy przejechać się do Dywit, żeby zrozumieć że jednojezdniowa obwodnica Olsztyna to nieporozumienie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • . 2022-03-07 21:13:15 176.221.*.*
    I dodatkowo powinna być bez asfaltu, tylko "kocie łby".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 0
  • Anną 2022-03-07 20:50:47 46.205.*.*
    No to chyba najrozsądniej puścić tą obwodnicę w mniej porządnym korytarzu i liczyć na kasę na lata przyszłe, by pozostała część drogi, zamykająca pierścień naokoło Olsztyna wybudowana została jako ekspresówka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0

www.autoczescionline24.pl