W lutym poznaliśmy nowe warianty północnej obwodnicy Olsztyna (Północna obwodnica Olsztyna. Poznaliśmy nowe warianty drogi [MAPY]). Przypomnijmy, że projektant – firma Trakt – przedstawił kilka wariantów inwestycji zarówno dla zachodniej, jak i wschodniej strony miasta.
Niedawno dowiedzieliśmy się, że niezależnie od wybranego wariantu, obwodnica ma być drogą… jednojezdniową i dwupasmową. Potwierdziła to GDDKiA.
– Obwodnicę Olsztyna i Dywit planujemy jako drogę klasy GP czyli główną ruchu przyspieszonego o przekroju 1x2. Oznacza to, że obwodnica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach – powiedział w rozmowie z nami Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA.
Szerokość pasa ruchu ma wynosić 3,5 m. Poza drogą główną drogowcy przewidują budowę dróg zbiorczych dla obsługi ruchu lokalnego. Na obwodnicę nie będzie można wjechać bezpośrednio z posesji, tylko trzeba będzie się do niej włączyć na skrzyżowaniu dojeżdżając do niego drogą zbiorczą.
– Nie wierzę. Przecież miejscowości przy obwodnicy będą się rozbudowywać, a mieszkańców będzie przybywać. Myślałem, że planowana droga będzie ekspresówką. W takim razie sam nie wiem, czy taka trasa będzie w ogóle potrzebna – powiedział pan Bartek, pracujący w Olsztynie mieszkaniec gminy Dywity.
Dlaczego północna obwodnica miasta nie będzie czteropasmówką?
– Planowany przekrój wynika z prognozy natężenia ruchu, która określa, ile pojazdów będzie się poruszało nową drogą 20 lat po oddaniu jej do użytku, czyli w roku 2051. Wykonana prognoza natężenia ruchu pokazuje, że w korytarzu wschodnim na obwodnicy Olsztyna, w zależności od wariantu, będzie poruszać się od 3,5 do 10 tys. poj. na dobę, natomiast na obwodnicy Dywit od 8 do 15 tys. poj. na dobę – dodał Karol Głębocki.
Jeżeli chodzi o korytarz zachodni, to na obwodnicach Olsztyna i Dywit, w zależności od wariantu, natężenie ruchu ma wynieść od ok. 8 do 10 tys. poj. na dobę. Głębocki zaznaczył, że im dalej dany wariant przebiega od miejscowości, tym natężenie ruchu jest na nim niższe.
Na chwilę obecną prace nad obwodnicami Olsztyna i Dywit są na etapie Studium korytarzowego. To oznacza, że prowadzone są analizy, którym korytarzem przyszła droga powinna przebiegać. Prace te potrwają do końca bieżącego roku.
W stałym kontakcie z drogowcami są władze miasta, które przyznały, że mają zaufanie do GDDKiA ws. tej inwestycji.
– Najistotniejszą kwestią dla nas jest teraz przebieg tej drogi i to będzie głównym tematem rozmów i negocjacji. Niemniej z uwagą wysłuchamy i sami również przeanalizujemy ewentualne powody tej decyzji – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna.
Konsultacje z mieszkańcami, w formie on-line, odbędą się 9 marca (środa) o godz. 16 na platformie MS Teams.
Komentarze (65)
Dodaj swój komentarz