Co to jest BLIK?
BLIK to metoda płatności, do której klient potrzebuje tylko telefonu z aplikacją mobilną swojego banku oraz dostępem do internetu. Ten polski system powstał z inicjatywy kilku banków na bazie płatności mobilnych IKO. Początkowo dostępny był w PKO Banku Polskim, a obecnie mogą z niego korzystać również klienci innych banków. BLIK to nic innego, jak sześciocyfrowy kod wyświetlany w aplikacji mobilnej banku, który służy do potwierdzenia dokonywanych transakcji lub wypłat gotówki z bankomatu. W ten sposób można szybko i bezpiecznie zapłacić za zakupy bez konieczności wpisywania haseł SMS, logowania się do bankowości internetowej czy podawania danych karty płatniczej.
Płatności za pomocą BLIK przyjmują również niektóre urzędy i placówki Poczty Polskiej. Polski system płatności umożliwia też przelanie środków na numer telefonu bez konieczności podawania numeru rachunku odbiorcy. Taka opcja jest dostępna w niektórych bankach. Jak zapłacić BLIK-iem? Należy wygenerować kod w aplikacji mobilnej banku, a następnie wpisać go do terminala płatniczego w sklepie, pamiętając, że kod traci ważność po dwóch minutach. Później wystarczy transakcję potwierdzić w aplikacji. Cała operacja trwa krótko, jest bezpieczna i nie wymaga logowania się do bankowości internetowej.
BLIK cieszy się dużą popularnością
BLIK pojawił się 9 lutego 2015 roku i w pół roku zyskał milion użytkowników. Polski Standard Płatności, który jest właścicielem marki BLIK, podaje, że w ostatnim kwartale 2021 roku za pomocą tej metody płatności zrealizowano 240 mln transakcji, a więc aż o 70% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. BLIK jest najchętniej wykorzystywany do realizowania płatności za zakupy w sklepach internetowych – tego typu transakcje stanowiły 67% wszystkich operacji dokonywanych za pomocą BLIKA. Warto też wspomnieć, że w ostatnim kwartale 2021 roku dokonano łącznie niemal 150% więcej płatności BLIK w sklepach stacjonarnych w porównaniu do czwartego kwartału 2020 roku. Na taki stan rzeczy wpływ miało m.in. udostępnienie przez 6 banków płatności zbliżeniowych BLIK.[1]
Dane opublikowane przez Polski Standard Płatności wskazują, że BLIK cieszy się dużą popularnością w naszym kraju. Możliwość dokonania szybkiej, a jednocześnie bezpiecznej transakcji, to z pewnością największa zaleta tego rozwiązania. Warto przy tym zaznaczyć, że BLIK pozawala nie tylko na płatności, ale też pobieranie gotówki z bankomatów czy dokonanie przelewu na numer telefonu. To kolejne udogodnienia, z których Polacy chętnie korzystają.
Dlaczego Twój terminal płatniczy powinien przyjmować płatności BLIK?
Prowadzisz własną firmę i zastanawiasz się, czy Twój terminal płatniczy powinien mieć opcję przyjmowania płatności BLIK? Ta metoda cieszy się dużą popularnością, dlatego udostępniając ją klientom, budujesz wizerunek firmy jako nowoczesnego przedsiębiorstwa, a osoby korzystające z Twoich usług będą mogły za nie zapłacić nawet, jeśli zapomną portfela. Warto też pamiętać, że pozwalając klientom na dokonanie płatności w najwygodniejszy dla nich sposób, możesz liczyć, że w przyszłości ponownie wrócą do Twojej firmy po usługi lub oferowane przez Ciebie produkty. Przyjęcie płatności BLIK nie sprawia żadnych trudności – trzeba tylko postępować zgodnie ze wskazówkami, jakie wyświetla terminal płatniczy. Wystarczy, że sprzedawca wpisze kwotę transakcji i wybierze opcję płatności BLIK. Następnie klient wpisuje wygenerowany przez aplikację banku kod i potwierdza zielonym przyciskiem na terminalu oraz w aplikacji i gotowe. W ten sposób zapewniasz szybkie i bezpieczne płatności w swojej firmie.
[1] https://blik.com/blik-dominuje-w-mobilnych-platnosciach-763-mln-transakcji-i-ponad-10-mln-aktywnych-uzytkownikow-w-2021-r
Komentarze (11)
Dodaj swój komentarz