Dziś jest: 25.11.2024
Imieniny: Erazma, Katarzyny
Data dodania: 2022-02-23 08:36

Cezary Kapłon

Północna obwodnica Olsztyna. Poznaliśmy nowe warianty drogi [MAPY]

Północna obwodnica Olsztyna. Poznaliśmy nowe warianty drogi [MAPY]
Projektanci północnej obwodnicy Olsztyna przedstawili warianty przebiegu drogi
Fot. GDDKiA Olsztyn

Projektant północnej obwodnicy Olsztyna – firma Trakt uruchomiła stronę dedykowaną planowanej trasie. Projektanci opublikowali kilka wariantów przebiegu drogi zarówno od wschodniej, jak i zachodniej strony miasta. Gmina Dywity zaprosiła mieszkańców na konsultacje, które odbędą się 9 marca.

reklama

Firma Trakt opublikowała kilka wariantów planowanej północnej obwodnicy stolicy Warmii i Mazur oraz Dywit.

Jeżeli chodzi o przebieg trasy od zachodu Olsztyna, są tu trzy warianty. Żółty (wariant O2) rozpoczyna się przy DK16, nieco na zachód od obecnie istniejącego węzła Olsztyn Zachód i wiedzie w kierunku północnym, a następnie skręca na wschód od Warkał, przecina Łynę na południe od Brąswałdu i omija Dywity oraz Ługwałd od zachodu, łącząc się z DK51 w pobliżu Spręcowa.

Wariant różowy (wariant O3) rozpoczyna się w tym samym miejscu przy DK16, a następnie, na wysokości Gutkowa skręca bardziej na wschód, aby za linią kolejową nr 353 (w stronę Morąga) odbić na zachód. Wariant ten przebiega na południe od jeziora Mosąg, w którego pobliżu zaplanowano węzeł drogowy Brąswałd. Później trasa wiedzie na wschód i łączy się z DK51 podobnie, jak miało to miejsce w przypadku wcześniej omawianego wariantu – w pobliżu Spręcowa.

Ostatni z omawianych wariantów – szary (O4) – rozpoczyna się na węźle Olsztyn Zachód i wiedzie początkowo na północny-zachód, aby na południe od Warkał skręcić na północny-wschód, pokrywając się z wariantem żółtym. Następnie, za linią kolejową nr 353, projektowana trasa miałaby skręcić bardziej na wschód, zahaczając o część terenów miejskich (na północ od jeziora Redykajny). Wariant ten przebiega na zachód od Dywit.

W tej koncepcji zaplanowano też dwa warianty obwodnicy Dywit. Fioletowy (D1) rozpoczyna się w okolicy ul. Wadąskiej w Olsztynie i skręca na północny-zachód łącząc się po kilku kilometrach węzłem z zaplanowanymi wariantami obwodnicy Olsztyna (O2 i O4).

Z kolei wariant brązowy (D2) rozpoczyna się wcześniej – na terenie Lasu Miejskiego i wiedzie na północny-zachód, a następnie na północ omijając Dywity od zachodu i przebiegając przez Ługwałd. Projektowana trasa łączy się z wariantami obwodnicy Olsztyna na południe od Smolajn.

Od wschodniej strony Olsztyna wariantów jest pięć. Żółty (O1) rozpoczyna się na terenie gminy Purda przy węźle Olsztyn Wschód. Trasa wiedzie na północ, przecinając tereny miejskie i skręca na północny-zachód między Zalbkami a Mykami. Omija Wadąg od północy. Za Dągami skręca w kierunku Spręcowa.

Wariant niebieski (O2) rozpoczyna się przy planowanym węźle Wójtowo, następnie wiedzie na zachód, mija tory kolejowe przy węźle ul. Marii Zientary-Malewskiej, a następnie biegnie na północ pomiędzy Wadągiem a Mykami. Trasa skręca na północny-zachód między za Kieźlinami, a następnie prowadzi (podobnie jak poprzedni wariant) w kierunku Spręcowa.

Wariant zielony (O3) rozpoczyna się również przy planowanym węźle Wójtowo, a następnie od północy omija Nikielkowo a od południa Zalbki. Trasa przebiega przez północne tereny Olsztyna (Las Miejski) przecinając ul. Jagiellońską i kończy się na węźle z drogą DK51 przy ul. Wadąskiej w pobliżu cmentarza komunalnego.

Wariant różowy (O5) rozpoczyna się najdalej od granic Olsztyna – na planowanym węźle Łęgajny. Przebiega na północ od jeziora Wadąg, a dalej wiedzie w kierunku zachodnim i północno-zachodnim w stronę Smolajn.

Ostatni z omawianych wariantów – biały (O6) rozpoczyna się przy węźle Olsztyn Wschód, a następnie wiedzie niemal w całości przez północne rejony Olsztyna (część trasy pokrywa się z wariantem O3) aż do węzła przy DK51 w pobliżu cmentarza komunalnego.

We wschodniej koncepcji obwodnicy Olsztyna zaplanowano cztery warianty obwodnicy Dywit. Pierwszy z omawianych, pomarańczowy (D1) rozpoczyna się na DK51 w pobliżu cmentarza komunalnego i wiedzie na północny-wschód od południa omijając jezioro Dywickie, a następnie łączy się na planowanym węźle z obwodnicą Olsztyna na południe od Różnowa.

Wariant czarny (D2) rozpoczyna się na terenie Olsztyna (Las Miejski) i wiedzie najpierw na wschód, a później na północ łącząc się z planowaną trasą obwodnicy Olsztyna na południe od Różnowa.

Projekt brązowy (D3) rozpoczyna się, podobnie jak wariant D1, przy cmentarzu komunalnym, ale przebiega na zachód od Dywit, a następnie biegnie na północ przecinając Ługwałd, łącząc się z obwodnicą Olsztyna na południe od Spręcowa.

Ostatni z wariantów – fioletowy (D4) przebiega początkowo jak jego poprzednik, z tą różnicą, że nie przecina Ługwałdu, ale prowadzi na zachód od niego.

Nie każdemu jednak projektowane warianty przypadły do gustu. Na fanpage’u gminy Dywity urzędnicy opublikowali post, w którym napisali, że przebieg projektowanych tras znacznie się różni od tych, które projektant pokazał w październiku 2021 roku.

Różnią się one znacznie od tych pokazywanych pierwotnie w październiku 2021 roku. Już teraz widzimy, że nie wszystkie uwagi i sugestie Gminy Dywity zostały obecnie wzięte pod uwagę.

– możemy przeczytać w poście gminy Dywity.

Urzędnicy zachęcają mieszkańców do przestudiowania wszystkich wariantów i wyrażenia swoich opinii w formularzu. 9 marca o godz. 16 na platformie MS Teams odbędą się konsultacje w formie on-line.

Galeria

Komentarze (125)

Dodaj swój komentarz

  • HGWXIX 2022-02-23 16:54:57 178.42.*.*
    Odwalcie się od Brąswałdu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 8
  • Ratujmy las miejski !!!! 2022-02-23 16:50:11 5.184.*.*
    Ratujmy las miejski , wariant wschodni go uratuje Sprzeciw wariantowi zachodniemu !!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 10
  • Olsztyniak 2022-02-23 16:38:26 46.204.*.*
    Ten wariant zachodni to chyba jakaś pomyłka, kto tam będzie jeździł? Przecież chodzi też o to żeby do miasta jak najszybciej móc wjechać a nie oddalać się i kilometry nadrabiać
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 6
  • tet 2022-02-23 16:04:22 94.254.*.*
    Zaraz Gutkowo wróci do domu i zacznie się minusowanie wariantu zachodniego :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • gis 2022-02-23 15:55:37 94.254.*.*
    Jak nie chcecie mieć obwodnicy to promujcie wariant wschodni: niebieski i zielony. Protesty pewne. Tam są osiedla domów, tereny pod zabudowę, kawałek dalej Wadąg, kolejne osiedla, Różnowo. Tylko skończony kre.....tyn, który lubi protesty mógł zaproponować tam obwodnicę. Bez problemów i większych protestów, tylko wariant zachodni jest możliwy do przeforsowania. Po zachodniej stronie są lasy, Łyna i nic więcej. To jest przy okazji szansa na rozwój tamtej części miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 19
  • Tylko Zachodni wariant 2022-02-23 15:32:09 95.41.*.*
    Tylko wariant zachodni. Bardzo małe zurbanizowane terenu II najmniejsze niedogodności . Wariant wschodni który pokazuje trasę za jeziorem Wadąg to totalna pomyłka , nikt nie będzie tamtędy jechał i tranzyt dalej wjedzie do Olsztyna bo narkozy się ponad 40 km(sic!!!)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 30
  • Kamil 2022-02-23 14:56:24 5.173.*.*
    Tylko wariant wschodni ma sens
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 17
  • Andrzej 2022-02-23 14:51:03 178.36.*.*
    Warianty wschodnie to jakaś pomyłka przy pracy. Jeśli potok samochodów z północy miałby garbem zakręcać na wschód w kierunku Wójtowa, to jaki jest cel drogi nr 57 z tejże północy do Biskupca? Droga nr 51 która pod Bartoszycami odbija na zachód, powinna obwodzić Olsztyn od zachodu i kierować potoki samochod ow w kierunku Ostródy lub Olsztynka. Wariant rozsądny to wariant zachodni. Do tego można by mieć pieniądze na Nowobałtycką i Wojska Polskiego jako łączniki z obwodnicą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 17
  • Ast 2022-02-23 14:11:30 5.253.*.*
    Zdecydowanie wariant wschodni lepszy. Otworzy nowe tereny inwestycyjne, będzie lepsza możliwością odkorkowanie Bema i obędzie się bez ingerencji w tereny cenne przyrodniczo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 19
  • Kur 2022-02-23 14:04:33 31.0.*.*
    Ehh no to koniec lasu miejskiego i spływu kajakowego łyną
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 6
  • Lucjan 2022-02-23 13:43:15 88.156.*.*
    Zdecydowanie wariant Wschodni. Jest tam więcej zamieszkałej przymiejskiej ludności która skorzysta z nowego wiaduktu kolejowego aby ominąć rondo Bema
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 13
  • Michał 2022-02-23 13:36:17 46.204.*.*
    Też myślę że wariant wschodni będzie lepszy. Bliżej miasta, więcej możliwości dojazdu do Olsztyna. Dojeżdżający do Olsztyna raczej z zachodniego nie skorzystają bo musieliby nadrobić bardzo dużo kilometrów. Ten żółty wariant nawet nieźle wygląda
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 9
  • Młody 2022-02-23 13:33:31 5.173.*.*
    Ukraińcy gonić ruskich z Polski
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Olsztyniak 2022-02-23 13:09:41 5.173.*.*
    Cholota putyna do putyna, nie jesteście mile widziani w Polsce
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • WSCHIDNI 2022-02-23 13:06:24 93.105.*.*
    TYLKO WSCHODNI WARIANT MA SZANSE I UZASADNIENIE. TERAZ TRZEBA WYBRAĆ KTÓRA TRASA.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 10
  • Pokak 2022-02-23 12:58:13 5.173.*.*
    Rusy won z Polski
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Młody 🤵 2022-02-23 12:57:13 5.173.*.*
    Ukraińcy celnie strzelać 🎯 szkoda naboi niech wam pomogą wasi. Świeci ☀ w obronie Ukrainy, przed bandytami rosyjskimi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Tamara Twardodupcewa 2022-02-23 12:45:24 5.173.*.*
    Zapamiętajcie to sobie raz na zawsze. Zostanie wybrany wariant najtańszy, a nie najmniej uciążliwy dla środowiska czy wygodny. A jaki to będzie to sobie odpowiedzcie samo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Tamara Twardodupcewa 2022-02-23 12:45:24 5.173.*.*
    Zapamiętajcie to sobie raz na zawsze. Zostanie wybrany wariant najtańszy, a nie najmniej uciążliwy dla środowiska czy wygodny. A jaki to będzie to sobie odpowiedzcie samo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Kierowca 2022-02-23 12:39:38 5.173.*.*
    Oczym dyskutować robimi szybko ruch się dławi za . Dywitami obwodnicę
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0

www.autoczescionline24.pl