Firma Trakt opublikowała kilka wariantów planowanej północnej obwodnicy stolicy Warmii i Mazur oraz Dywit.
Jeżeli chodzi o przebieg trasy od zachodu Olsztyna, są tu trzy warianty. Żółty (wariant O2) rozpoczyna się przy DK16, nieco na zachód od obecnie istniejącego węzła Olsztyn Zachód i wiedzie w kierunku północnym, a następnie skręca na wschód od Warkał, przecina Łynę na południe od Brąswałdu i omija Dywity oraz Ługwałd od zachodu, łącząc się z DK51 w pobliżu Spręcowa.
Wariant różowy (wariant O3) rozpoczyna się w tym samym miejscu przy DK16, a następnie, na wysokości Gutkowa skręca bardziej na wschód, aby za linią kolejową nr 353 (w stronę Morąga) odbić na zachód. Wariant ten przebiega na południe od jeziora Mosąg, w którego pobliżu zaplanowano węzeł drogowy Brąswałd. Później trasa wiedzie na wschód i łączy się z DK51 podobnie, jak miało to miejsce w przypadku wcześniej omawianego wariantu – w pobliżu Spręcowa.
Ostatni z omawianych wariantów – szary (O4) – rozpoczyna się na węźle Olsztyn Zachód i wiedzie początkowo na północny-zachód, aby na południe od Warkał skręcić na północny-wschód, pokrywając się z wariantem żółtym. Następnie, za linią kolejową nr 353, projektowana trasa miałaby skręcić bardziej na wschód, zahaczając o część terenów miejskich (na północ od jeziora Redykajny). Wariant ten przebiega na zachód od Dywit.
W tej koncepcji zaplanowano też dwa warianty obwodnicy Dywit. Fioletowy (D1) rozpoczyna się w okolicy ul. Wadąskiej w Olsztynie i skręca na północny-zachód łącząc się po kilku kilometrach węzłem z zaplanowanymi wariantami obwodnicy Olsztyna (O2 i O4).
Z kolei wariant brązowy (D2) rozpoczyna się wcześniej – na terenie Lasu Miejskiego i wiedzie na północny-zachód, a następnie na północ omijając Dywity od zachodu i przebiegając przez Ługwałd. Projektowana trasa łączy się z wariantami obwodnicy Olsztyna na południe od Smolajn.
Od wschodniej strony Olsztyna wariantów jest pięć. Żółty (O1) rozpoczyna się na terenie gminy Purda przy węźle Olsztyn Wschód. Trasa wiedzie na północ, przecinając tereny miejskie i skręca na północny-zachód między Zalbkami a Mykami. Omija Wadąg od północy. Za Dągami skręca w kierunku Spręcowa.
Wariant niebieski (O2) rozpoczyna się przy planowanym węźle Wójtowo, następnie wiedzie na zachód, mija tory kolejowe przy węźle ul. Marii Zientary-Malewskiej, a następnie biegnie na północ pomiędzy Wadągiem a Mykami. Trasa skręca na północny-zachód między za Kieźlinami, a następnie prowadzi (podobnie jak poprzedni wariant) w kierunku Spręcowa.
Wariant zielony (O3) rozpoczyna się również przy planowanym węźle Wójtowo, a następnie od północy omija Nikielkowo a od południa Zalbki. Trasa przebiega przez północne tereny Olsztyna (Las Miejski) przecinając ul. Jagiellońską i kończy się na węźle z drogą DK51 przy ul. Wadąskiej w pobliżu cmentarza komunalnego.
Wariant różowy (O5) rozpoczyna się najdalej od granic Olsztyna – na planowanym węźle Łęgajny. Przebiega na północ od jeziora Wadąg, a dalej wiedzie w kierunku zachodnim i północno-zachodnim w stronę Smolajn.
Ostatni z omawianych wariantów – biały (O6) rozpoczyna się przy węźle Olsztyn Wschód, a następnie wiedzie niemal w całości przez północne rejony Olsztyna (część trasy pokrywa się z wariantem O3) aż do węzła przy DK51 w pobliżu cmentarza komunalnego.
We wschodniej koncepcji obwodnicy Olsztyna zaplanowano cztery warianty obwodnicy Dywit. Pierwszy z omawianych, pomarańczowy (D1) rozpoczyna się na DK51 w pobliżu cmentarza komunalnego i wiedzie na północny-wschód od południa omijając jezioro Dywickie, a następnie łączy się na planowanym węźle z obwodnicą Olsztyna na południe od Różnowa.
Wariant czarny (D2) rozpoczyna się na terenie Olsztyna (Las Miejski) i wiedzie najpierw na wschód, a później na północ łącząc się z planowaną trasą obwodnicy Olsztyna na południe od Różnowa.
Projekt brązowy (D3) rozpoczyna się, podobnie jak wariant D1, przy cmentarzu komunalnym, ale przebiega na zachód od Dywit, a następnie biegnie na północ przecinając Ługwałd, łącząc się z obwodnicą Olsztyna na południe od Spręcowa.
Ostatni z wariantów – fioletowy (D4) przebiega początkowo jak jego poprzednik, z tą różnicą, że nie przecina Ługwałdu, ale prowadzi na zachód od niego.
Nie każdemu jednak projektowane warianty przypadły do gustu. Na fanpage’u gminy Dywity urzędnicy opublikowali post, w którym napisali, że przebieg projektowanych tras znacznie się różni od tych, które projektant pokazał w październiku 2021 roku.
Różnią się one znacznie od tych pokazywanych pierwotnie w październiku 2021 roku. Już teraz widzimy, że nie wszystkie uwagi i sugestie Gminy Dywity zostały obecnie wzięte pod uwagę.
– możemy przeczytać w poście gminy Dywity.
Urzędnicy zachęcają mieszkańców do przestudiowania wszystkich wariantów i wyrażenia swoich opinii w formularzu. 9 marca o godz. 16 na platformie MS Teams odbędą się konsultacje w formie on-line.
Komentarze (125)
Dodaj swój komentarz