Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2022-08-07 18:14

Redakcja

Północna obwodnica Olsztyna. Piotr Grzymowicz: ''Obwodnica tak, ale nie przez Las Miejski''

Północna obwodnica Olsztyna. Piotr Grzymowicz: ''Obwodnica tak, ale nie przez Las Miejski''
Wjazd od Olsztyna od strony Dywit
Fot. GDDKiA Olsztyn

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała wyniki ankiety dotyczącej przebiegu planowanej północnej obwodnicy Olsztyna. Większość uczestników opowiada się poprowadzeniem trasy po zachodniej stronie stolicy Warmii i Mazur, co wiązałoby się ze znaczną ingerencją w Las Miejski.

reklama

Łącznie swoją opinię wyraziło nieco ponad 3,5 tys. osób. Prawie 90 proc. z nich popiera realizacje inwestycji, a przeciwnych jej jest zaledwie 2,16 proc.

Jedną z kluczowych decyzji, przed jaką stoją teraz drogowcy jest wskazanie, po której stronie - wschodniej czy zachodniej - trasa ma omijać Olsztyn. Z ankiet wynika, że ponad 48 proc. uczestników badania wskazało korytarz zachodni, niemal 33,6 proc. korytarz wschodni, a 18 proc. nie ma zdania na ten temat.

- Preferencje mieszkańców zostaną uwzględnione w kryterium społecznym analizy porównawczej wariantów trasy, która zostanie wykonana w ramach studium korytarzowego - informuje GDDKiA. -  Wyniki tej analizy będą podstawą wyboru optymalnego korytarza przebiegu obwodnic Olsztyna i Dywit, co nastąpi pod koniec bieżącego roku.

W ocenie władz Olsztyna wybór zachodniego wariantu przebiegu trasy jest nie do zaakceptowania przede wszystkim ze względów przyrodniczych. To rozwiązanie byłoby związane ze znaczną ingerencją w Las Miejski, który jest unikalny w europejskiej skali, dlatego że m.in.:

* to jeden z największych kompleksów leśnych w granicach administracyjnych miasta na naszym kontynencie;
* fragmentami ma charakter parkowy, a niektóre drzewostany mają ok. 140 lat;
* w jego obrębie są położone ścisłe rezerwaty przyrody: Mszar i Redykajny;
* w sytuacji przyśpieszenia niekorzystnych zmian klimatycznych ma dla miasta kapitalne znaczenie: oczyszczanie powietrza (z CO 2, pyłów itp.), produkcja tlenu, schładzanie w upały mas powietrza, zatrzymywanie wilgotności w powietrzu i glebie

Północna obwodnica Olsztyna - wariant wschodni

Zdaniem prezydenta miasta, Piotra Grzymowicza, proponowany przebieg trasy po zachodniej stronie Olsztyna naruszy jednolitość Lasu Miejskiego. Konsekwencją będzie znaczące zaburzenie jego charakteru i wszystkich powiązanych ze sobą funkcji przyrodniczych, ekologicznych czy społecznych. A to będzie oznaczać zniszczenie jego walorów i wartości.

- Stoję na stanowisku, że na terenie Lasu Miejskiego Olsztyna powinna znajdować się tylko "infrastruktura naturalna lasu" - mówi Piotr Grzymowicz. - Zaapelowałem do przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wzięcie pod uwagę wszystkich naszych argumentów w trakcie ustalania ostatecznych korytarzy obwodnicy.

Północna obwodnica Olsztyna - wariant zachodni

Poza aspektami przyrodniczymi, przewagą wariantu wschodniego jest otwarcie kolejnych terenów przemysłowych stolicy Warmii i Mazur.

Obwodnica ma się zaczynać w pobliżu Spręcowa. Wariant zachodni kończyłby się w rejonie ronda w Kudypach, natomiast wschodni na węźle na S-16 przy wylocie z Olsztyna w kierunku Mrągowa. Budowa trasy miałaby się zacząć w 2029 roku i potrwać ponad dwa lata.

Źródło: własne, UM Olsztyn, GDDKiA Olsztyn

Galeria

Komentarze (69)

Dodaj swój komentarz

  • mokat 2022-08-08 08:21:39 195.136.*.*
    jak będą budować obwodnicę jak rondo w dywitach to gratuluje tempo zabójcze może do dońca roku skończą wstyd???????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 0
  • Andrzej 2022-08-08 08:17:26 46.205.*.*
    Obwodnica Dywit to po co ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1
  • dawniej NO 2022-08-08 07:46:42 31.0.*.*
    Grzymowicz, po wycięciu tysięcy wartościowych drzew i zabetonowaniu miasta stał się obrońcą przyrody. Jaki ten zielony Olsztyn był kiedyś piękny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 7
  • Przemo123 2022-08-08 07:22:22 79.191.*.*
    Wybrać lepszy wariant wschodni i bez obwodnicy Dywit. Więcej osób pojedzie wschodnim wariantem i mniej osób przez centrum Dywit. Obwodnica Dywit najwięcej przecina gospodarstw domowych. Ominie małe centrum Dywity, ale przejedzie przez duże osiedle sterowców. Gdzie tu logika.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • X 2022-08-08 06:49:47 31.60.*.*
    Ludzi zawsze ciągnęło na zachód tak zagłosowali więc budować nie lenić się budować
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 6
  • Qq1 2022-08-07 23:56:59 46.205.*.*
    Wschodni wariant, czy zachodni? Lewy but, czy prawy? Przecież w każdym dużym mieście obwodnica ma sens, gdy jest zamkniętym pierścieniem. Jak wybierzemy wschodni, to nigdy nie wybudujemy zachodniego? Przecież to absurd.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 5
  • Antybaton 2022-08-07 23:06:40 46.205.*.*
    Przez Dywity puścić a tych wsioków wywłaszczyć za funt kłaków, przecież te ich schrony przeciwdeszczowe i tak nic nie warte, kto by chciał dom po nolu mieć?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 6
  • Majaaaa 2022-08-07 22:42:07 51.15.*.*
    Wszystko jedno wschód czy zachód! Budujcie wreszcie! Od 20lat budujecie! Oby tylko obszczymury z dywit znowu czegoś nie wymyśliły...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 2
  • Elf 2022-08-07 22:38:46 88.156.*.*
    Zielona łapka - dożyjesz budowy obwodnicy Czerwona łapka - nie ma opcji, że dożyjesz tego wydarzenia
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 7
  • typ 2022-08-07 21:57:39 195.191.*.*
    Zostawcie Las Miejski w spokoju !!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 4
  • Dobranoc wszystkim. 2022-08-07 21:52:05 93.105.*.*
    Działkowcy i Grzymowicz moga sobie mówić co chcą... Wygra wariant najtańszy i.. .wschodni, bo analiza ekonomiczno-społeczno-środowiskowa tak wykaże. Dobranoc wszystkim.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • Lider 2022-08-07 21:46:46 5.173.*.*
    PRL i grzybek czeka niecierpliwie na swoją taczkę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 6
  • Antygrzym 2022-08-07 21:03:16 5.184.*.*
    Za to wycinanie lasuiejskiego nad jeziorem długim żeby budować bloku nie przeszkadza. Weź człowieku wracaj do swojego nowego miasta lubawskiego. Nie potrafisz nic. Budujesz zastanę tramwaje które nie dosc że są kosztowne to jeszcze nic nie dają. Podniesione ceny biletów, wóda znowu w gore. Liczę na to że Twoje rządy zakończą się szybciej niż zaczęły. Dewastacja miasta i brak perspektyw dla młodych są porażające. Nie potrafisz promować Olsztyna jako miasta uniwersyteckiego. Gddkia budować i się nie pytać tego nieudacznika. Wariant Zachodni to super opcja z racji połączenia 51 z 16ka i dalej w kierunku Augustowa. Nieudacznik niech dalej spędza wizję dziecka któremu nie kupiono kolejki i teraz realixuhe swoje pseudowizje. Wszędzie tylko beton place i bloki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 25
  • Kaszkasz 2022-08-07 20:59:17 195.136.*.*
    Ale wybudować bloki w lesie przy jeziorze Długim, to tak, jak najbardziej. To w przyrodę nie ingeruje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 7
  • Kaszkasz 2022-08-07 20:59:16 195.136.*.*
    Ale wybudować bloki w lesie przy jeziorze Długim, to tak, jak najbardziej. To w przyrodę nie ingeruje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 7
  • MłodA1 2022-08-07 20:44:55 94.254.*.*
    Grzymowicz powinien zmienić stanowisko. Powinien zostać listonoszem. Potrafi pisać tylko listy. Wcześniej pisał do sądu okręgowego do premiera a teraz do GDDKiA. Grzymowicz zamiast lobbować woli pisać listy na Berdyczów. Nie zgadza się z wynikami ankiety dotyczącej wyboru wariantu przebiegu obwodnicy. Działkowcy skrzyknęli się i zadecydowali że wygrał zachodni wariant. Grzymowicz ogłosił że jego ankieta dotycząca szubienic jest ważna; chociaż brało w niej udział tylko 1000 osób. Ankieta GDDKiA jest nieważna bo wzięli w niej udział działkowcy. I nie ma znaczenia że wzięło w niej udział więcej mieszkańców niż w jego ankiecie. Grzymowicz gra na uczuciach ekologicznych. Działkowcy kochają zieleń i szanują ekologię lecz bliższa im własna zieleń na działkach po wschodniej stronie Olsztyna niż Las Miejski po zachodniej stronie. Nie poświęcą własnych działek bo tak chce Grzymowicz. Brawo działkowcy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 20
  • Www 2022-08-07 19:39:14 31.0.*.*
    Powiem tak. Budować- nie pytać !! I nie zachodni czy wschodnie , ale obydwa warianty rówmolegle !!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 0
  • Tamara Twardodupcewa 2022-08-07 19:13:20 94.254.*.*
    Już teraz wam mówię, że zwycięży wariant zachodni jako opcja tańsza. Nikt nie będzie się bawić w wywłaszczenia, protesty mieszkańców i inne duperele. Łatwiej jest wyciąć X hektarów lasu, niż przeprowadzać postępowania wywłaszczeniowe. Zresztą wtedy będzie grzymowicz protestować, że trzeba płacić za budowę drogi w granicach miasta. Nikt nie będzie patrzeć na drzewa, tylko je wytnie, jeżeli pozwoli to na niższy koszt inwestycji. Im szybciej to zaakceptujemy, tym lepiej dla nas. Inaczej zatorze zostanie zakorkowane za stałe
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 10
  • Mołda 2022-08-07 18:46:31 188.47.*.*
    Oczywiste, że żaden wariant zachodni nie ma najmniejszego sensu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 7
  • Wera 2022-08-07 18:46:23 176.221.*.*
    Racjonalnym jest budowa tylko po wschodniej stronie Olsztyna. Nie tylko polepszy się dojazd do dzielnicy przemysłowej, ale też będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców gminy Dywity. Wycinka Lasu Miejskiego w zachodnim wariancie to barbarzyństwo czynione przyrodzie!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 11

www.autoczescionline24.pl