Dziś jest: 04.12.2024
Imieniny: Barbary, Jana, Krystiana
Data dodania: 2024-01-17 13:19

Mateusz Sikorski

''Wariant północno-wschodni obwodnicy jest najlepszym rozwiązaniem''. Prezydent Grzymowicz w studio Olsztyn.com.pl [WIDEO]

''Wariant północno-wschodni obwodnicy jest najlepszym rozwiązaniem''. Prezydent Grzymowicz w studio Olsztyn.com.pl [WIDEO]
Prezydent Olsztyna nie zmienia zdania - wariant wschodni północnej obwodnicy miasta jest ''najlepszym rozwiązaniem''
Fot. Michał Stopierzyński / Olsztyn.com.pl

Gościem studia Olsztyn.com.pl był prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. W trakcie rozmowy poruszony został temat północnej obwodnicy miasta, nad której przebiegiem od wielu miesięcy toczy się wojna. Drogowcy z GDDKiA jako najbardziej opłacalny wskazali wariant północno-zachodni, na co nie ma zgody ze strony ratusza. Prezydent stolicy Warmii i Mazur wyjaśniał, dlaczego zdaniem władz miasta to wariant północno-wschodni jest "najlepszym rozwiązaniem".

reklama

Historia północnego wariantu obwodnicy Olsztyna sięga początku XXI wieku. W 2008 roku GDDKiA rozpoczęła procedurę związaną z wydaniem decyzji środowiskowej dla drogi. Ta wydana została w lipcu 2009 i spotkała się z dużym protestem. Wójt gminy Dywity, mieszkańcy gminy oraz lokalne firmy domagały się całkowitego uchylenia decyzji wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Odrzucane prze kolejne instancje skargi oparły się o Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w 2012 roku uchylił decyzję RDOŚ. 

Kolejną próbę podjęto w 2015, kiedy prezydent Olsztyna, przedstawiciele 6 gmin oraz starostwo powiatowe podpisali porozumienie dotyczące zbudowania nowej drogi. Po kilku latach od podjęcia nowych prac, w 2020 roku, ogłoszony został przetarg oraz plan budowy obwodnicy, która - według planów - zakończona ma zostać w 2031 roku. 

Zanim do tego dojdzie trzeba najpierw wybrać wariant i właśnie o to od ponad roku toczy się największa bitwa. Drogowcy z GDDKiA przedstawili dwanaście wariantów - sześć po wschodniej stronie miasta i tyle samo po zachodniej. Po konsultacjach z mieszkańcami Olsztyna i ościennych gmin Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych wskazała wariant północno-zachodni jako najbardziej odpowiedni - zarówno pod względem finansowym, środowiskowym jak i transportowym. Z taką decyzją nie zgadza się prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

Przedstawialiśmy w GDDKiA w Warszawie nasze analizy ruchu, który odbywa się w mieście i nie do końca został uwzględniony w opracowaniach firmy Trakt - mówił w rozmowie z Olsztyn.com.pl.

W piśmie, które prezydent otrzymał w połowie grudnia, firma zajmująca się tworzeniem dokumentacji dotyczącej budowy obwodnicy stwierdziła, że po przeanalizowaniu całości materiałów najkorzystniejszym wariantem okazał się O6+D4 w wersji wschodniej. Kilka miesięcy wcześniej Trakt rekomendował przebieg zachodni, który następnie zaproponował dyrektor GDDKiA. "O co tutaj chodzi?" - pyta Grzymowicz.

Prezydent mówił także, że jako podstawę lobbowania za wariantem wschodnim wykorzystano nie tylko opracowania miejskie. Przygotowane kilka lat temu przez urząd marszałkowski dokumenty dotyczące rozwoju społeczno-gospodarczego Warmii i Mazur również wskazują wariant północno-wschodni jako "najlepsze rozwiązanie". O budowę obwodnicy po wschodniej stronie miasta zabiegają także olsztyńscy radni oraz organizacje zajmujące się ochroną środowiska, według których prowadzenie trasy przez dolinę środkowej Łyny jest złym pomysłem. 

O pomoc w przekonaniu drogowców do ponownego rozważenia wariantu wschodniego prezydent poprosił parlamentarzystów z Warmii i Mazur. Na spotkanie, które odbyło się w poniedziałek (15 stycznia) spośród 14 zaproszonych parlamentarzystów przybyło... trzech posłów. Byli to Maciej Wróbel i Stanisław Gorczyca z KO oraz Janusz Cieszyński z PiS. Wszyscy zaznaczyli, że należy ponownie usiąść do dyskusji nad wybranym wariantem.

W rozmowie z portalem Olsztyn.com.pl prezydent Grzymowicz podał kilka argumentów, przemawiających za wariantem wschodnim. Pierwszym z nich jest możliwość połączenia prowadzonej trasy z terenami inwestycyjnymi Olsztyńskiego Parku Przemysłowego. Drugim jest sytuacja osiedla Zatorze. 

Zatorze bardzo szczególnie się dzisiaj rozwija w zakresie budownictwa mieszkaniowego, deweloperskiego, gdzie przybywa coraz więcej mieszkańców. Mogą przemieścić się do miasta jedynie al. Wojska Polskiego lub ul. Limanowskiego - wyjaśniał prezydent. 

Według Grzymowicza wschodni wariant obwodnicy rozwiąże problem korków, które wiążą się z wyjazdem z Zatorza. System węzłów miałby zostać zaprojektowany na samej granicy miasta, a połączenie z ul. Zientary-Malewskiej umożliwi mieszkańcom dzielnicy na szybszy wyjazd i odkorkuje wspomniane wyżej arterie. Zadania tego według prezydenta nie spełniałby wariant zachodni, który dla mieszkańców Zatorza wiązałby się z nadkładaniem drogi. 

Zostało wykazane, że mieszkańcy nadal będą jeździć al. Wojska Polskiego, która jeszcze bardziej się zakorkuje. Rozwiązaniem jest północno-wschodnia obwodnica - dodał prezydent.

W planach drogowców wariant zachodni miałby służyć do wyprowadzenia ruchu samochodów ciężarowych z Olsztyna. Ratusz uważa jednak, że obwodnica powinna służyć także mieszkańcom miasta - przez co nadal optuje za wariantem wschodnim. Na ten nie zgadzają się jednak mieszkańcy wschodniej części Dywit, która w ciągu ostatnich kilkunastu lat bardzo się rozrosła. O wiele mniej budynków stoi na drodze wariantu zachodniego - który mieszkańcy położonej na północ gminy wskazują jako lepszy.

 

Sonda: Który wariant obwodnicy uważasz za lepszy?

Zobacz wyniki

Komentarze (58)

Dodaj swój komentarz

  • aru 2024-01-17 20:12:06 46.186.*.*
    obwodnica północno-wschodnia !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 7
  • Skandal Posłowie 2024-01-17 20:08:49 88.156.*.*
    Zwróćcie uwagę , że przyszło TYLKO 3 posłów na 11 zaproszonych. SKANDAL. Tak nas mają w du..ie po wyborach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • doc 2024-01-17 18:10:33 83.6.*.*
    Pamiętam jak Grzymowicz powiedział żeby nie prowadzić drogi przez Olsztyn . Co się teraz zmieniło?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • MP 2024-01-17 17:36:00 79.191.*.*
    Towarzyszu Grzymowicz zaspaliście ,obwodnica powinna być już dawno przed tramwajami.Gminy się rozbudowują i trzeba było już dawno wyprowadzić ruch z Olsztyna.Fantazje PZPR-SLD na temat tramwajów po pijaku szkodzą dla Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 2
  • STOP_GRZYMOWICZ! 2024-01-17 16:20:22 164.127.*.*
    Grzymowicz uspokój już się , za dwa miesiące będziesz już na emeryturze ! Pogonimy cię jak Kaczora! Wybrany już jest wariant więc nie wiem skąd jego urojone wizje. W tym roku wydana będzie decyzja środowiskowa dla tej inwestycji a ten dalej o wariantach ….. pierwsza łopata zostania wbita a ten dalej o wariantach 😆. To jest droga krajowa nie przebiegająca przez Olsztyn więc nie wiem co on chce od tej inwestycji. Ma wyprowadzić tranzyt na kierunku północ południe i to zrobi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 11
  • gość 2024-01-17 16:10:54 2a01:11cf:40e:*
    Nie potraficie kurpiu nawet wkleić obrazka z przebiegiem obwodnicy do artykułu?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Północno zachodnia obwodnica 2024-01-17 16:10:02 164.127.*.*
    Nic PANU DO TEGO!!! To nie jest inwestycja pod tytułem „ROZWIĄZAĆ PROBLEMY WOJSKA POLSKIEGO” tylko budowa północnej obwodnicy jako drogi krajowej , która nie przebiega nawet w 1% przez teren Olsztyna ani przez żaden rezerwat przyrody etc. wszystkie pozostałe samorządy są na tak. Decyzja została już podjęta wybrany jest wariant PÓŁNOCNO ZACHODNI i w tym roku będzie wydana decyzja środowiskowa umożliwiająca budowę! Chce Pan budować wariant wschodni ? Proszę bardzo! Można to zrobić w granicach miasta i będzie pełen ring komunikacyjny, ale to już z innego finansowania. A każdy polityk który się w to wtrąci bez poznania zdania pozostałych samorządów ryzykuje paraliż północy województwa bo ruszają potężne budowy mieszkaniowe na północy aglomeracji olsztyńskiej ….
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 5
  • tyl 2024-01-17 15:51:27 31.0.*.*
    panie grzymowicz, gdyby pan zbudował chociaż jeden wiadukt jak to zrobiła Ostróda to nie byłoby takich korków w mieście dlatego jest pan ostatnią osobą która powinna wypowiadać się w sprawie obwodnicy, mało tego obawiam się że przez pana działania nie będzie żadnego odcinka ale o tym że wariant za którym pan optuje jest dłuższy o 8 km to pan milczy , a co stało na przeszkodzie jakby przedłużył pan obwodnicę do ok. Tracka, przyjeżdżał prezydent, przyjeżdżał premier i czy pan chociaż raz spotkał się z nimi i wyprosił ten parokilometrowy odcinek drogi? Na szczęście zbliżają się wybory i mieszkańcy Olsztyna panu podziękują za te zakorkowane miasto.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 2
  • chi 2024-01-17 15:38:46 31.0.*.*
    A może przy okazji otworzyć skrót z Osiedla Generałów do ul Warszawskiej w obu kierunkach? tutaj grzymowicz także wie lepiej od mieszkańców żeby lepiej godzinami stać w korkach na Sikorskiego zamiast przejechać kilkaset metrów po płytach betonowych a dalej już spokojnie dojechać do Warszawskiej,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 1
  • MŁODA1 2024-01-17 14:10:37 2a00:f41:86d:*
    Całe szczęście ze za 3 miesiące skończą się raz na zawsze rządy Grzymowicza i Popaprańców. Tusk szybko wyznaczył termin wyborów samorządowych bo na jesieni kryzys państwa będzie bardziej widoczny. Autor artykułu nie wyjaśnił ( celowo) wszystkich zawiłości problemu. Idąc na skróty autor nie widzi w tej sprawie błędów Grzymowicza I Rady Miasta. Głupi naród kupi kłamstwa. Winne są tylko wg. Grzymowicza Dywity, działkowicze i Bóg. Nieudacznik wielokrotnie przespał czas kiedy trzeba było interweniować. Wszyscy wiemy że Grzymowicz ma poważnycproblem w rozmowach z ludźmi. Nie potrafi przekonywać na argumenty, gdyż nienawidzi ludzi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 6
  • tomcio_paluch 2024-01-17 13:46:58 79.191.*.*
    Skończcie z tym północnym wariantem. Miasto powinno się pochylić nad projektem wiaduktu na ul. Lubelską. Załatwi to sprawę i dla Indykpolu jak i innych inwestorów w tej części miasta. Obwodnica jest drogą szybkiego ruchu, nie może być miejską ulicą. Ponadto wybudowany odcinek obwodnicy od drogi 16 do S51 jest niewykorzystany. Ta nowa część ma być po to, by transport ciężarowy z S7 w stronę Królewca ominął miasto. Wojna może się skończyć wcześniej niż budowa tej drogi, więc jej obciążenie bardzo wzrośnie. Jeśli pokieruje się ten transport wokół miasta, to kierowcy nadal będą jeździć al. Wojska Polskiego, bo to będzie znacznie bliżej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 4
  • jaroty1 2024-01-17 13:43:56 88.156.*.*
    i tu wszyscy mieszkańcy Olsztyna za Prezydentem!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 17

www.autoczescionline24.pl