Dziś jest: 03.12.2024
Imieniny: Franciszka, Kasjana
Data dodania: 2024-01-17 13:19

Mateusz Sikorski

''Wariant północno-wschodni obwodnicy jest najlepszym rozwiązaniem''. Prezydent Grzymowicz w studio Olsztyn.com.pl [WIDEO]

''Wariant północno-wschodni obwodnicy jest najlepszym rozwiązaniem''. Prezydent Grzymowicz w studio Olsztyn.com.pl [WIDEO]
Prezydent Olsztyna nie zmienia zdania - wariant wschodni północnej obwodnicy miasta jest ''najlepszym rozwiązaniem''
Fot. Michał Stopierzyński / Olsztyn.com.pl

Gościem studia Olsztyn.com.pl był prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. W trakcie rozmowy poruszony został temat północnej obwodnicy miasta, nad której przebiegiem od wielu miesięcy toczy się wojna. Drogowcy z GDDKiA jako najbardziej opłacalny wskazali wariant północno-zachodni, na co nie ma zgody ze strony ratusza. Prezydent stolicy Warmii i Mazur wyjaśniał, dlaczego zdaniem władz miasta to wariant północno-wschodni jest "najlepszym rozwiązaniem".

reklama

Historia północnego wariantu obwodnicy Olsztyna sięga początku XXI wieku. W 2008 roku GDDKiA rozpoczęła procedurę związaną z wydaniem decyzji środowiskowej dla drogi. Ta wydana została w lipcu 2009 i spotkała się z dużym protestem. Wójt gminy Dywity, mieszkańcy gminy oraz lokalne firmy domagały się całkowitego uchylenia decyzji wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Odrzucane prze kolejne instancje skargi oparły się o Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w 2012 roku uchylił decyzję RDOŚ. 

Kolejną próbę podjęto w 2015, kiedy prezydent Olsztyna, przedstawiciele 6 gmin oraz starostwo powiatowe podpisali porozumienie dotyczące zbudowania nowej drogi. Po kilku latach od podjęcia nowych prac, w 2020 roku, ogłoszony został przetarg oraz plan budowy obwodnicy, która - według planów - zakończona ma zostać w 2031 roku. 

Zanim do tego dojdzie trzeba najpierw wybrać wariant i właśnie o to od ponad roku toczy się największa bitwa. Drogowcy z GDDKiA przedstawili dwanaście wariantów - sześć po wschodniej stronie miasta i tyle samo po zachodniej. Po konsultacjach z mieszkańcami Olsztyna i ościennych gmin Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych wskazała wariant północno-zachodni jako najbardziej odpowiedni - zarówno pod względem finansowym, środowiskowym jak i transportowym. Z taką decyzją nie zgadza się prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

Przedstawialiśmy w GDDKiA w Warszawie nasze analizy ruchu, który odbywa się w mieście i nie do końca został uwzględniony w opracowaniach firmy Trakt - mówił w rozmowie z Olsztyn.com.pl.

W piśmie, które prezydent otrzymał w połowie grudnia, firma zajmująca się tworzeniem dokumentacji dotyczącej budowy obwodnicy stwierdziła, że po przeanalizowaniu całości materiałów najkorzystniejszym wariantem okazał się O6+D4 w wersji wschodniej. Kilka miesięcy wcześniej Trakt rekomendował przebieg zachodni, który następnie zaproponował dyrektor GDDKiA. "O co tutaj chodzi?" - pyta Grzymowicz.

Prezydent mówił także, że jako podstawę lobbowania za wariantem wschodnim wykorzystano nie tylko opracowania miejskie. Przygotowane kilka lat temu przez urząd marszałkowski dokumenty dotyczące rozwoju społeczno-gospodarczego Warmii i Mazur również wskazują wariant północno-wschodni jako "najlepsze rozwiązanie". O budowę obwodnicy po wschodniej stronie miasta zabiegają także olsztyńscy radni oraz organizacje zajmujące się ochroną środowiska, według których prowadzenie trasy przez dolinę środkowej Łyny jest złym pomysłem. 

O pomoc w przekonaniu drogowców do ponownego rozważenia wariantu wschodniego prezydent poprosił parlamentarzystów z Warmii i Mazur. Na spotkanie, które odbyło się w poniedziałek (15 stycznia) spośród 14 zaproszonych parlamentarzystów przybyło... trzech posłów. Byli to Maciej Wróbel i Stanisław Gorczyca z KO oraz Janusz Cieszyński z PiS. Wszyscy zaznaczyli, że należy ponownie usiąść do dyskusji nad wybranym wariantem.

W rozmowie z portalem Olsztyn.com.pl prezydent Grzymowicz podał kilka argumentów, przemawiających za wariantem wschodnim. Pierwszym z nich jest możliwość połączenia prowadzonej trasy z terenami inwestycyjnymi Olsztyńskiego Parku Przemysłowego. Drugim jest sytuacja osiedla Zatorze. 

Zatorze bardzo szczególnie się dzisiaj rozwija w zakresie budownictwa mieszkaniowego, deweloperskiego, gdzie przybywa coraz więcej mieszkańców. Mogą przemieścić się do miasta jedynie al. Wojska Polskiego lub ul. Limanowskiego - wyjaśniał prezydent. 

Według Grzymowicza wschodni wariant obwodnicy rozwiąże problem korków, które wiążą się z wyjazdem z Zatorza. System węzłów miałby zostać zaprojektowany na samej granicy miasta, a połączenie z ul. Zientary-Malewskiej umożliwi mieszkańcom dzielnicy na szybszy wyjazd i odkorkuje wspomniane wyżej arterie. Zadania tego według prezydenta nie spełniałby wariant zachodni, który dla mieszkańców Zatorza wiązałby się z nadkładaniem drogi. 

Zostało wykazane, że mieszkańcy nadal będą jeździć al. Wojska Polskiego, która jeszcze bardziej się zakorkuje. Rozwiązaniem jest północno-wschodnia obwodnica - dodał prezydent.

W planach drogowców wariant zachodni miałby służyć do wyprowadzenia ruchu samochodów ciężarowych z Olsztyna. Ratusz uważa jednak, że obwodnica powinna służyć także mieszkańcom miasta - przez co nadal optuje za wariantem wschodnim. Na ten nie zgadzają się jednak mieszkańcy wschodniej części Dywit, która w ciągu ostatnich kilkunastu lat bardzo się rozrosła. O wiele mniej budynków stoi na drodze wariantu zachodniego - który mieszkańcy położonej na północ gminy wskazują jako lepszy.

 

Sonda: Który wariant obwodnicy uważasz za lepszy?

Zobacz wyniki

Komentarze (58)

Dodaj swój komentarz

  • Rajek 2024-01-18 21:44:32 5.184.*.*
    Jeśli myślicie, że wybór między wschodnim a zachodnim wariantem obwodnicy Olsztyna jest prosty, to mam dla Was wiadomość: to jak wybór między cappuccino a latte w poniedziałkowy poranek! Prezydent Grzymowicz optuje za wschodem, zapewne marząc, by obwodnica była jak magiczny dywan, który uniesie wszystkie korki prosto w kosmos. Wyobraźcie sobie tę obwodnicę wschodnią jako ekskluzywny 'fast lane' dla mieszkańców Zatorza. 'Zatorze Express' - brzmi jak film akcji, a w roli głównej: olsztyńscy kierowcy śmigający bez zatorów!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • kix 2024-01-18 17:42:48 46.205.*.*
    proste pytania- ile lat pan prezydent jest panem prezydentem lub wiceprezydentem. czy za rządów pana prezydenta, oczywiście cudownych , liczba mieszkańców olsztyna wzrosła czy spadła? , a może pan prezydent wyjaśni dlaczego spada? czemu ludzie nie garną się do tak cudownie zarządzanego miasta? np w rzeszowie jest tak jakby na odwrót. i w kilku tego typu miejscach też|?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2
  • Antykomuch!!! 2024-01-18 16:35:29 176.221.*.*
    Ten człowiek w życiu słowa prawdy nie powiedział.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 2
  • żaba 2024-01-18 15:49:59 5.173.*.*
    Prezydent to niech się zajmie budową dróg w mieście, zamiast siać ferment i niezgodę. Na początek niech zobaczy w jakim stanie są ul. Sybiraków, Zientary Malewskiej i inne na Zatorzu. Gdzie jest dodatkowy wiadukt na Tracku i połączenie z obwodnicą, żeby wyprowadzić ruch? Wiadukt na Bema podobno ledwo zipie. Wyobrażacie sobie co będzie jak go zamkną? Jest projekt zachodniej obwodnicy i super. Budować i nie słuchać malkontentów, którzy przez własne interesy i interesiki (np. działeczki budowlane w Gutkowie i okolicach lub jakieś rancza w pobliżu inwestycji), będą to torpedować, udając, że chodzi i przyrodę, żabki, żółwiki, czy inne ptactwo i robaczki, których nikt na oczy nie widział i nie zobaczy. W imię własnych korzyści wolą zniszczyć życie ludziom po wschodniej stronie. Budować wersję zachodnią i koniec.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 4
  • tadam 2024-01-18 13:13:13 31.0.*.*
    Wariant północno - wschodni jest "lepszy" bo w Gutkowie i okolicach dowiedzieli się, że planowana jest obwodnica w ich okolicy. Więc zaczynają się naciski i "polityka". Jasne, zamiast po lasach i polach od zachodu, obwodnicę puścić ludziom po domach w Nikielkowie, Wójtowie, Słupach, Wadągu i Różnowie. Przecież to logiczne i normalne. Po co komunikować Redykajny, Jonkowo? Niech dalej stoją w korkach na bałtyckiej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 3
  • Www 2024-01-18 13:01:01 46.205.*.*
    Proponuję jeszcze pochylić się nad koleją. Na południe porobili pełno stacji - Likusy, Jezioro Ukiel itp. a dlaczego nikt nie przemyślał by takie stacje zrobić też na północ - Zielona Górka, Track, może odnoga do Indykpolu (tory chyba jakieś tam idą). Ale to trzeba było wcześniej negocjowac z PKP, teraz to oni już swoje zjazdy i rozjazdy porobili.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Po Politechnice Warszawskiej 2024-01-18 11:27:06 46.205.*.*
    Każda inwestycja miejska tego człowieka to wieczne problemy i opóźnienia. Wielki budowniczy najgorszego uniwerku w Polsce.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 2
  • Po Politechnice Warszawskiej 2024-01-18 11:26:19 46.205.*.*
    Każda inwestycja miejska tego człowieka to wieczne pióro problemy i opóźnienia. Wielki budowniczy najgorszego uniwerku w Polsce.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 3
  • Olsztyniak1234567 2024-01-18 11:07:36 46.205.*.*
    Tylko wariant zachodni. Jeżeli zrealizowane zostanie rozwiązanie Grzymka o wariancie wschodnim - cały ruch samochodów ciężarowych jadących z zachodu (czyli większość) będzie dalej jechało przez Sielską i Wojska Polskiego. Dlaczego? Bo w dobie tachografów i ogólnie pośpiechu - nikt nie będzie chciał nadrobić 20km drogi i stracić pół godziny czasu. Dlaczego więc Grzymek chce wariant wschodni? Bo inaczej sam musi zapewnić ciąg komunikacyjny dla korkującego się miasta (Zatorza), tj. wiadukt, nowe drogi, etc. Tylko czyim odbędzie się to kosztem? Kosztem mieszkańców ulicy Wojska Polskiego dla których nic się nie zmieni i wszyscy będą jechali tą drogą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 5
  • true 2024-01-18 09:43:25 81.219.*.*
    OBWODNICA OLSZTYNA MA SŁUŻYĆ MIESZKAŃCOM A NIE NOLom KTORZY DO TEGO NIE DOKŁADAJĄ!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Uhal 2024-01-18 09:06:31 81.190.*.*
    Chłopie daj już ludziom spokój, wkoncu wiadomo gdzie jest obwodnica, przejeżdża przez zadupia mało budynków do niszczenia a ty się martwisz o drzewa albo korki. Jest to dość zabawne patrząc na to co zrobiłeś z drzewami w Olsztynie na początek swoich urzędów. Jest to dość zabawne patrząc jak twoje parcie na bus passy i tramwaje zamiast dwupasmówek w centrum.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 3
  • Ppp 2024-01-18 08:31:53 31.0.*.*
    Chciałbym wszystkim przypomnieć, że to Prezydent Olsztyna zablokował wariant wschodni (O6D4), który rekomendował projektant drogi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 3
  • MM 2024-01-18 07:46:18 82.177.*.*
    A dlaczego jeszcze urzędujący Pan Prezydent nie lobbuje za PEŁNĄ obwodnicą Olsztyna ? - - przecież jesteśmy miastem wojewódzkim a nie wioską !!! Dlaczego pod koniec swojej ostatniej kadencji sieje ferment i jeszcze zablokuje budowę wariantu zachodniego - a bez tego Olsztyn stanie w korkach...... dlaczego dopiero teraz a przez ostatnie lata siedział cicho..... niech odda władzę innym a sam już nie mąci..... i idzie na emeryturę....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1
  • Olsztyn 2024-01-18 07:45:51 195.20.*.*
    Tak właśnie wygląda darmowa kampania wyborcza
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Tomasz 2024-01-18 06:58:34 145.237.*.*
    Dlaczego przy tzw. galeriach nie ma nowoczesnych rozwiązań typu kładki lub przejścia podziemne? Dlaczego zrezygnowano z węzła w Klebarku aby puścić tam ruch z Michelina?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2
  • Kank 2024-01-18 01:00:23 195.201.*.*
    Nie sądziłem, że kiedykolwiek poprę tego gamonia. Ale tak, GDDKiA w tym wypadku nie ma racji. Zatorze umiera w komunikacyjnych męczarniach, żeby je rozładować obwodnica musi przebiegać w wariancie wschodnim - najlepiej O6-D4 albo wręcz bliżej, a druga rzecz to budowa wiaduktu nad torami - Leonharda - Zientary Malewskiej lub w bliskiej okolicy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • Dywity 2024-01-17 22:33:54 83.28.*.*
    O6+D4 w wersji wschodniej -najlepszy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • Mieszkaniec Olsztyna 2024-01-17 22:08:40 83.28.*.*
    Trzeba zrobić pełną obwodnicę
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 0
  • To jest 2024-01-17 21:53:34 31.0.*.*
    tak czytelne, że aż w oczy kole! grzybowicz dalej robi z siebie pajaca! Decyzja zapadła - WARIANT ZACHODNI. A że kolesie i rodzinka naciskają głąba ratuszowego w kwestii przebiegu obwodnicy że względu na ich partykularne interesy to ich problem!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 6
  • To ja piotr. 2024-01-17 21:07:35 88.156.*.*
    Wybory będą z falszowane .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3

www.autoczescionline24.pl