Bezpośrednio po zdarzeniu do akcji ratunkowej przystąpiła Państwowa Straż Pożarna z Olsztyna. Dzięki akcji ratunkowej, udało się usunąć około 25 m3 oleju napędowego. Pozostała część wsiąkła w glebę.
Jak podczas spotkania z prezydentem miasta ustalono, od dnia 13 stycznia do chwili obecnej prowadzone są działania na miejscu zdarzenia, które polegają na wydobywaniu oleju napędowego z powierzchni wód gruntowych oraz na monitorowaniu zasięgu i dynamiki rozszerzania się plamy wolnego produktu naftowego. W przypadku występowania wolnego produktu naftowego na wodach gruntowych (a z taką sytuacją mamy do czynienia w omawianej sprawie) koniecznym jest jego usunięcie przed przystąpieniem do właściwych prac rekultywacyjnych. Ani wymiana gruntu, ani zastosowanie innej metody rekultywacji, nie przyniosłyby zamierzonego efektu ekologicznego, jeżeli z torowiska nadal napływałby olej napędowy.
Przedmiotowe działania zostały rozpoczęte na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie i są kontynuowane na zlecenie sprawcy szkody - spółki ORLEN KolTrans.
Należy uspokoić mieszkańców - wyniki dotychczasowych badań nie wskazują na zagrożenie zanieczyszczenia jezior, tj. Redykajny, Tyrsko i Krzywe.
Ponadto, w ramach działań zapobiegawczych, wykonano badanie zawartości substancji ropopochodnych w powietrzu glebowym. Uzyskane wyniki wskazują, że najwyższe stężenia substancji ropopochodnych kumulują się wokół miejsca wycieku, na bocznicy kolejowej.
W celu jednoznacznego określenia zasięgu i stopnia zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, sprawca szkody (ORLEN KolTransSp z o.o.) w najbliższych dniach rozpocznie prace terenowe. Będą one związane z poborem prób do analiz laboratoryjnych. Przebadany zostanie grunt, woda gruntowa oraz woda powierzchniowa z oczka wodnego (najbliżej położonego od miejsca zdarzenia). Pobór prób uwzględni także nieruchomości położone przy ul. Bażantowej, bezpośrednio sąsiadujące z miejscem zdarzenia. Oznaczenia, które wykona akredytowane laboratorium, będą obejmowały poszczególne składniki substancji ropopochodnych: sumę benzyn, sumę olei mineralnych, BTEX (benzen, toluen, ksylen), a także wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Na podstawie tego rozpoznania możliwe będzie jednoznaczne stwierdzenie z jak dużym zanieczyszczeniem mamy do czynienia. Wyniki przedmiotowego rozpoznania będą uzupełnieniem, złożonego przez spółkę ORLEN KolTrans, wniosku o uzgodnienie działań naprawczych (rekultywacji).
Niezwłocznie po otrzymaniu wspomnianego dokumentu, zorganizowane zostanie z mieszkańcami ul. Bażantowej spotkanie, podczas którego zaprezentowane będą wyniki badań oraz stopień i zasięg zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego. Nastąpi to przed wydaniem decyzji w sprawie prowadzenia działań naprawczych.
Tam, gdzie będzie to możliwe, z technicznego punktu widzenia, zastosowanie znajdzie metoda rekultywacji, która polega na wydobyciu zanieczyszczonego gruntu i zastąpieniu go gruntem czystym. Jeśli zatem przeprowadzone badania wykażą zanieczyszczenia na prywatnych posesjach przy ul. Bażantowej, te obszary zostaną poddane rekultywacji opisaną metodą. Będzie miało to na celu jak najszybsze umożliwienie bezpiecznego użytkowania gruntów przez mieszkańców.
W innych miejscach (bocznica kolejowa)prawdopodobnie zostanie zastosowana bioremediacja,która polega na wykorzystaniu mikroorganizmów, powszechnie występujących w środowisku glebowym. Mikroorganizmy, po uprzednim namnożeniu, są aplikowane do środowiska gruntowego. Wykorzystują one w procesach życiowych produkty naftowe jako źródło węgla, dzięki temu rozkładają je do dwutlenku węgla i wody. Jest to proces długotrwały, ale przynoszący zadowalające efekty ekologiczne. Stosowany biopreparat musi posiadać atest higieniczny, zapewniający bezwzględne bezpieczeństwo stosowania.
Rozpoczęcie właściwych prac rekultywacyjnych przewidywane jest w kwietniu tego roku.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz