Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2013-02-11 11:23

Redakcja

Spóźnił się Twój pociąg? Zobacz jakie masz prawa jako pasażer - klient!

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco przygląda się pracy przewoźników kolejowych. Teraz, kiedy tyle się mówi o zmianach w rozkładach jazdy, opóźnieniach i bałaganie na kolei - przypominamy jakie prawa ma konsument podróżujący pociągiem, który ze względu na problemy przewoźnika nie dojechał na czas do pracy, szkoły, czy inne ważne spotkanie.

reklama
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco monitoruje rynek przewozów kolejowych. Efektem są zarówno decyzje dotyczące naruszenia konkurencji, jak i zbiorowych interesów konsumentów. Przypominamy o prawach pasażera w przypadku opóźnienia pociągu.
Opóźnienie pociągu

W przypadku opóźnienia pociągu przekraczającego 60 minut przewoźnicy mają obowiązek zaoferowania pasażerom trzech opcji do wyboru:

• zwrotu pełnego kosztu biletu na odcinku lub odcinkach trasy, które nie zostały zrealizowane, oraz za część trasy, która została już pokonana, jeśli dalsza podróż jest bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży,

• kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w najbliższym możliwym terminie,

• kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w późniejszym, dogodnym dla pasażera terminie.

Jeżeli z powodu opóźnienia pasażer poniósł szkodę (np. utratę części zarobków wyniku spóźnienia do pracy), może dochodzić od przewoźnika odszkodowania na drodze sądowej.

Szczegółowe przepisy dotyczą pociągów typu: Express, Express InterCity, Eurocity oraz EuroNight. Ich pasażerowie, nie tracąc prawa do przewozu, mogą żądać odszkodowania w przypadku opóźnienia pociągów, zgodnie z następującymi zasadami:

• od 60 do 119 minut opóźnienia: 25 proc ceny biletu,

• od 120 minut opóźnienia: 50 proc. ceny biletu.
Reklamacje

Podróżnym przysługuje prawo złożenia reklamacji zarówno w razie przerwy w podróży, jak i opóźnienia. Należy ją złożyć w formie pisemnej w dowolnym punkcie odprawy przewoźnika lub w miejscu wskazanym przez przewoźnika. Odpowiedź na reklamacje powinna zostać nie później niż w ciągu 30 dni, w uzasadnionych przypadkach i po poinformowaniu o tym konsumenta ten czas może wydłużyć się do trzech miesięcy. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uwzględnienie reklamacji.



Źródło: UOKiK

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl