A | A | A
Data dodania: 2013-02-11 11:23
Redakcja
Spóźnił się Twój pociąg? Zobacz jakie masz prawa jako pasażer - klient!
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco przygląda się pracy przewoźników kolejowych. Teraz, kiedy tyle się mówi o zmianach w rozkładach jazdy, opóźnieniach i bałaganie na kolei - przypominamy jakie prawa ma konsument podróżujący pociągiem, który ze względu na problemy przewoźnika nie dojechał na czas do pracy, szkoły, czy inne ważne spotkanie.
reklama
Opóźnienie pociągu
W przypadku opóźnienia pociągu przekraczającego 60 minut przewoźnicy mają obowiązek zaoferowania pasażerom trzech opcji do wyboru:
• zwrotu pełnego kosztu biletu na odcinku lub odcinkach trasy, które nie zostały zrealizowane, oraz za część trasy, która została już pokonana, jeśli dalsza podróż jest bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży,
• kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w najbliższym możliwym terminie,
• kontynuowanie lub zmianę trasy podróży do miejsca docelowego przy zachowaniu porównywalnych warunków przewozu w późniejszym, dogodnym dla pasażera terminie.
Jeżeli z powodu opóźnienia pasażer poniósł szkodę (np. utratę części zarobków wyniku spóźnienia do pracy), może dochodzić od przewoźnika odszkodowania na drodze sądowej.
Szczegółowe przepisy dotyczą pociągów typu: Express, Express InterCity, Eurocity oraz EuroNight. Ich pasażerowie, nie tracąc prawa do przewozu, mogą żądać odszkodowania w przypadku opóźnienia pociągów, zgodnie z następującymi zasadami:
• od 60 do 119 minut opóźnienia: 25 proc ceny biletu,
• od 120 minut opóźnienia: 50 proc. ceny biletu.
Reklamacje
Podróżnym przysługuje prawo złożenia reklamacji zarówno w razie przerwy w podróży, jak i opóźnienia. Należy ją złożyć w formie pisemnej w dowolnym punkcie odprawy przewoźnika lub w miejscu wskazanym przez przewoźnika. Odpowiedź na reklamacje powinna zostać nie później niż w ciągu 30 dni, w uzasadnionych przypadkach i po poinformowaniu o tym konsumenta ten czas może wydłużyć się do trzech miesięcy. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uwzględnienie reklamacji.
Źródło: UOKiK
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz