Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2022-10-21 08:29

Mateusz Sikorski

Koszmar prezydenta Grzymowicza. Czy wysokie ceny prądu wpłyną na funkcjonowanie olsztyńskich tramwajów?

Koszmar prezydenta Grzymowicza. Czy wysokie ceny prądu wpłyną na funkcjonowanie olsztyńskich tramwajów?
Przejazdy tramwajami stanowią nieco ponad 15% wszystkich przejazdów komunikacją miejską w przeciętnym dniu roboczym - mówi rzecznik ZDZiT, Michał Koronowski
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

Powodowany przez kilka czynników wzrost cen energii elektrycznej coraz bardziej daje się we znaki. Kryzys uderza "po kieszeniach" nie tylko osoby prywatne, ale i samorządy. Dostawcy energii podnoszą opłaty o kilkaset procent, co powoduje, że władze miast szukają oszczędności wszędzie, gdzie tylko się da. Czy w związku z szalejącym kryzysem zagrożone jest funkcjonowanie olsztyńskich tramwajów?

reklama

Aby zrozumieć, z jak wielkim problemem ma do czynienia Olsztyn, trzeba poznać kwoty, jakie wydawane są na funkcjonowanie infrastruktury tramwajowej. 

Na podstawie wskazań posiadanych liczników energii elektrycznej oraz otrzymywanych faktur za zużytą energię elektryczną, koszt zużycia prądu przez olsztyńskie tramwaje wynosi w ujęciu miesięcznym 245 234,24 złote - informuje rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Cezary Stankiewicz.

Według "raportu o stanie miasta" w 2021 roku ratusz przeznaczył na transport i łączność prawie 214 milionów złotych (omówienie dokumentu znajduje się w artykule Jaki był Olsztyn 2021? Powstał "raport o stanie miasta"). Sprzedaż biletów - których cena została w ubiegłym roku kilkukrotnie podniesiona - przyniosła budżetowi Olsztyna ok. 24,4 mln złotych dochodu. Suma ta nie starczy na pokrycie wszystkich kosztów funkcjonowania transportu.

Stanowi to 27% kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego - wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. - Na podstawie badań napełnienia pojazdów z 2019 r. można stwierdzić, że przejazdy tramwajami stanowią nieco ponad 15% wszystkich przejazdów komunikacją miejską w przeciętnym dniu roboczym.

Oszacowanie kosztów, jakie ponieść będzie musiało miasto w związku z funkcjonowaniem komunikacji tramwajowej - jak twierdzi Stankiewicz -  jest na obecną chwilę niemożliwe. Wszystko przez unieważniony przetarg na energię elektryczną (więcej informacji w artykule Władze Olsztyna unieważniają przetarg na zakup energii elektrycznej)

-  Propozycja przewidywała podwyżkę o 540 proc. Nowy przetarg został rozpisany. Rząd, jak wynika z informacji publicznych, zamierza zamrozić ceny energii elektrycznej. Prace legislacyjne są w toku. Dopiero po ich zakończeniu MPK Olsztyn będzie szacowało ewentualny wzrost kosztów funkcjonowania - tłumaczy rzecznik MPK Olsztyn. 

Nowy przetarg, o którym wspominał Stankiewicz, również został unieważniony - do wyznaczonego terminu (14 października) nie wpłynęły żadne oferty od wykonawców. Według informacji urząd miasta czeka na ustawę "zamrażającą" ceny energii elektrycznej. Umowa na zakup energii w 2023 zostanie najprawdopodobniej podpisana w listopadzie i to wtedy poznamy koszty, jakie poniesie za sobą funkcjonowanie tramwajów w Olsztynie.

Komentarze (65)

Dodaj swój komentarz

  • Beton z PZPR/po 2022-10-25 21:19:19 37.248.*.*
    Hahahaha haha haaaaaa arbuz ty matole!!!!!! :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • doc 2022-10-25 12:52:53 79.191.*.*
    Teraz jazda do miasta to będzie dopiero koszmar. Przejechać dwie linie tramwajowe ile to spalonej na darmo benzyny. Miało być ekologicznie ale nikt nie policzył ze smog wzrośnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • WHO LET THE DOGS OUT 2022-10-23 00:17:44 46.186.*.*
    WIDAĆ trolle ministerstwa hejtu Zbyszka już w akcji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 5
  • benua280 2022-10-22 12:02:00 85.255.*.*
    Widziałem że drogi poprawiają i dla nierentownych tramwajów ... Oczywiste że już PiS więcej kasy nieda bo Morawiecki Grzymowicza niezaprosił i dupa wszystko drożeje i rozwalony Olsztyn na kolejne lata hehe
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3
  • PiS - czyli Kraj w ruinie 2022-10-22 11:57:05 46.205.*.*
    Do wszystkich przygłupów - ceny prądu w spółkach skarbu państwa ustalają nominowani przez PiS prezesi tych spółek czyli PiS ustala ceny prądu a PiS to partia którą żeście wybrali w wyborach parlamentarnych !!! Normalni ludzie to rozumieją a debile tego nie kumają. Podziękujcie analfabeci PiSowi za węgiel po 3 koła za tonę i za drogi prąd,za drożyznę w sklepach i dojenie Polaków na stacjach paliw na dużej marży Orlenu na cenach paliw.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 15
  • Rexsio 2022-10-22 08:32:34 88.156.*.*
    Mieszkańcy Olsztyna są "wdzięczni" za tramwaje i swoją wdzięczność okażą przy urnach wyborczych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 6
  • Olo 2022-10-21 21:29:00 81.190.*.*
    Proponuje aby urzędnicy pracowali z domu - będą oszczędności w prądzie, luźniej na ulicach, będzie kasa na ogrzewanie szkół aby dzieci mogły normalnie się uczyć
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 2
  • baroNSZos 2022-10-21 20:04:11 77.111.*.*
    moderatorzy jak z III rzeszy usuwają prawdziwe komentarze a zostawiają tylko komentarze frustratów i krytykujące władzę. najprymitywniejsza forma kształtowania nastrojów społecznych
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 6
  • JANEX 2022-10-21 18:13:23 81.190.*.*
    Tak rozkopanego miasta jeszcze w Polsce nie widziałem chyba że na Ukrainie, beton i te tramwaje które są nie rentowne a pan Grzymowicz chwali się swoimi sukcesami co on to zrobił , nawet z szubienicami nie potrafi załatwić no ale po co kiedy dalej popiera komunizm a szkoda bo gdyby zlikwidował szubienice , pieniądze by pewnie były, szkoda że w głowie Grzymowicza komuna wrze
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 9
  • Ols 2022-10-21 15:29:19 188.146.*.*
    To jest koszmar nasz mieszkańców nie tego pseudo prezydenta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 6
  • trmawaje źle sie robi 2022-10-21 15:02:13 88.156.*.*
    po co te tramwaje w tak małym mieście. wystarczyło zrobić wszędzie bus pasy , kupić więcej autobusów. buspasy udrożniłyby ruch w cały mieście dla mpk, karetek i taksówkarzy. a tak każdy każdemu wjeżdża w drogę, a karetki muszą się przepychać w korkach i przez to ludzie życie tracą. za tą decyzję pomysłodawca tramwajów powinien stanąć przed sądem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 40 16
  • Sukces Ponownie 2022-10-21 14:04:01 79.185.*.*
    Czy Ktoś wie jak skończyła się sprawa przeciwko hiszpańskiej FCC?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 1
  • Obserwator. 2022-10-21 14:01:09 46.205.*.*
    Przepraszam czy tu biją. Tak działają z.b k i. I wspolnoty Mieszkaniowe w Olsztynie . Kto jest przeciwny w oszustwach jest na niego zlecenie. Jak na śp. Pani Brzeskiej. Tragedia za dużo oglądają Putina.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Tepiciel durni 2022-10-21 13:42:19 77.91.*.*
    Postawic rowerek z "prondnicom" przed Ratuszem i niech OSIOL zacznie pedalowac.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 4
  • doc 2022-10-21 13:21:31 79.191.*.*
    Kilkanaście lat temu na dotacje do komunikacji przeznaczano 6mln rocznie .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
  • ols 2022-10-21 11:07:46 185.139.*.*
    artykuł powinien być zatytułowany Prezydent Grzymowicz Koszmarem mieszkańców. Wysokie ceny prądu wpłyną na funkcjonowanie miasta i olsztyńskich tramwajów, które nie są rentowne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 49 12
  • Paweł 2022-10-21 10:50:59 88.156.*.*
    Jaki on biedny, zawsze coś! On potrafi tylko biadolić a nie działać. Żadnego pożytku z naszego Prezydenta. Żałosny
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 10
  • MP 2022-10-21 10:45:41 83.24.*.*
    Sprawa jest jasna,rachunki i wyliczenia świadczą o nie trafionej inwestycji oraz o niegospodarności prezydenta.Do akcji powinna wejść Prokuratura i CBA i zakończyć tą farsę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 46 10
  • To miasto potrzebuje psychiatry 2022-10-21 10:11:57 213.73.*.*
    Piotruś kupi milion chomików, milion kołowrotków i podłączy tą niebywale wydajną konstrukcję pod sieć tramwajową. I zobaczycie wy śmieszki wy! że tramwaje będą jeździły i będą jeszcze bardziej EKO
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 9
  • Ha ha 2022-10-21 10:10:14 46.205.*.*
    I wyszło na moje, od początku mówiłem że grzymbolino to kupsztal nie nadający się na wąskie olsztyńskie ulice, a jak tam opóźnienie w budowie 2 linii? Podobno do 2025?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 14

www.autoczescionline24.pl