Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2021-11-05 10:01

Cezary Kapłon

Nowe fakty ws. likwidacji miejsc postojowych przy ul. Iwaszkiewicza

Nowe fakty ws. likwidacji miejsc postojowych przy ul. Iwaszkiewicza
Mieszkańcy zwrócili uwagę, że likwidacja miejsc parkingowych utrudni życie osobom mieszkającym przy ul. Iwaszkiewicza, ale także służbom ratowniczym
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Wracamy do tematu likwidacji miejsc postojowych przy ul. Iwaszkiewicza. Otrzymaliśmy korespondencję, jaką wymienili mieszkańcy bloków przy ww. ulicy oraz prezydent Piotr Grzymowicz.

reklama

W imieniu mieszkańców do prezydenta zwrócił się Paweł Sokół. W piśmie zapytał o lokalizację miejsc parkingowych, które miałyby zastąpić te zlikwidowane pod budowę ścieżki rowerowej (Likwidują miejsca parkingowe na ul. Iwaszkiewicza, aby wybudować ścieżkę rowerową) przy blokach na ul. Iwaszkiewicza 21, 23, 25, 27, 38 i 40.

Paweł Sokół powołał się na art. ustawy o samorządzie gminnym.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

– możemy przeczytać w ustawie.

Mieszkańcy zwrócili uwagę, że likwidacja miejsc parkingowych utrudni życie osobom mieszkającym przy ul. Iwaszkiewicza, ale także służbom ratowniczym i porządkowym. Zaparkowanie w okolicy ww. bloków w dzień jest bardzo trudne, a wieczorem „praktycznie niemożliwe”.

W dodatku mieszkańcy poruszyli temat Łynostrady, która jest oddalona o zaledwie 100 metrów od ul. Iwaszkiewicza.

– Budowa nowej trasy rowerowej związanej z likwidacją miejsc parkingowych i za tym idącym utrudnieniem życia mieszkańców, skutkować będzie uniemożliwieniem prawidłowego funkcjonowania (brak możliwości dostarczenia podstawowych produktów do miejsc zamieszkania z powodu braku miejsca do parkowania), co spowoduje znaczne niezadowolenie społeczne – wyjaśnił Paweł Sokół.

Zaznaczył, że przy ul. znajduje się Szkoła Podstawowa nr 29, do której codziennie dowożone są dzieci „narażone na niebezpieczeństwo z powodu braku możliwości bezpiecznego zatrzymania się”.

W związku z tym mieszkańcy chcą, aby władze miasta zaprzestały realizacji tej inwestycji, rozważyły możliwość utworzenia dodatkowych miejsc parkingowych i poprawiły infrastrukturę drogową.

(kliknij, aby powiększyć)

Na pismo odpowiedział prezydent Piotr Grzymowicz. Przypomniał, że inwestycja jest ostatnim etap większego projektu. Pierwszy etap zwyciężył w OBO w 2016 roku. Chodziło o „Budowę ciągu pieszego wraz z dopuszczonym ruchem rowerowym w dolinie Łyny oraz zatoką autobusową w ciągu ul. Iwaszkiewicza”. Drugi z 2019 roku nosił nazwę „Dokończenie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Iwaszkiewicza wraz z likwidacją miejsc postojowych” (drugą część zdania prezydent podkreślił).

Prezydent przypomniał, że w 2017 roku miasto zleciło opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej ww. ulicy „Przebudowa ul. J. Iwaszkiewicza – budowa zatok postojowych wraz z przebudową oświetlenia drogowego”.

– Realizacja przedmiotowej inwestycji byłaby możliwa po uzyskaniu dofinansowania zewnętrznego lub w ramach kolejnych edycji OBO – w przypadku zainteresowania mieszkańców – przyznał Piotr Grzymowicz.

Prezydent przypomniał o jeszcze jednym dokumencie, a mianowicie „Programie budowy dróg rowerowych w Olsztynie” z 2009 roku. I rzeczywiście, przeglądając ten dokument, można zauważyć, że zaplanowano drogę rowerową przez ul. Iwaszkiewicza jako dojazdową do dróg głównych (Tuwimy, Obrońców Tobruku). Jednak na tej samej mapie widać także trasę wzdłuż Łyny (obecna Łynostrada – zaznaczona kolorem zielonym), ale pełni ona funkcję trasy rekreacyjnej, czyli nie została uwzględniona w tym opracowaniu. Z resztą prezydent w liście całkowicie pominął istnienie Łynostrady.

Za to wyjaśnił, że OBO pełni funkcję konsultacji społecznych „mających na celu włączenie mieszkańców w decydowanie o wydatkowaniu określonej części budżetu Olsztyna na zadania przez siebie wskazane i dające realną szansę zrealizowania własnych pomysłów”.

– To sami mieszkańcy zdecydowali o budowie ścieżki rowerowej, a co za tym idzie częściową likwidacją miejsc postojowych – dodał Piotr Grzymowicz i na zakończenie zachęcił do realizacji własnego projektu w przyszłym roku.

(kliknij, aby powiększyć)

Zastrzeżenia do wypowiedzi prezydenta mają także mieszkańcy. Zauważyli, że projekt z 2016 roku (Budowa ciągu pieszego wraz z dopuszczonym ruchem rowerowym w dolinie Łyny…) nie wspomina o budowie ścieżki rowerowej oraz likwidacji miejsc postojowych.

Autor projektu zgłoszonego w 2016 roku do OBO wnioskował o wybudowanie 500-metrowej ścieżki i nowego chodnika, które połączą osiedle z ul. Tuwima i przyszłą Łynostradą, czyli nadrzędną promenadą – przyznał pan Wojciech.

– możemy przeczytać w tekście „Wyborczej Olsztyn” z 2018 roku.

Pan Wojciech zwrócił także uwagę na to, dlaczego projekt jest realizowany etapami, skoro na stronie OBO, znajduje się informacja, że nie ma takiej możliwości.

Czy można realizować zadania OBO w etapach, np. w tym roku opracowanie projektu, a w roku następnym jego wykonanie?

Nie. W ramach Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które zakładają realizację jedynie ich części, w tym sporządzenia wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia lub zabezpieczają środki na wykonanie, bez uwzględnienia kosztów projektu.

– możemy przeczytać na stronie OBO.

Pan Wojciech ma też zastrzeżenia do słów prezydenta w temacie dokumentu „Przebudowa ul. Iwaszkiewicza – budowa zatok postojowych…” z 2017 roku.

– Oznacza to tworzenie nowych miejsc postojowych, a nie ich faktyczną likwidację. Likwidacji ulega dotychczasowych prawie 40, a jeżeli projekt będzie kontynuowany, na co wszystko wskazuje, ulegnie kolejnych 40 – na wysokości bloku nr 38 – miejsc postojowych. Natomiast obecny projekt zakłada budowę tylko 9 miejsc – powiedział mieszkaniec ul. Iwaszkiewicza.

Dodał także, że to na pewno nie mieszkańcy w ramach OBO podjęli decyzję o rozpoczęciu przebudowy chodnika i likwidacji miejsc parkingowych, ponieważ w zeszłym roku nie składano wniosku w tej sprawie.

– Jeżeli traktować zachętę pana prezydenta nt. złożenia w przyszłym roku do OBO wniosku na przykład pod nazwą „Likwidacja ścieżki rowerowej i budowa ogólnodostępnych miejsc postojowych wzdłuż ul. Iwaszkiewicza na wysokości bloków od 38 do 21” poważnie, oznaczać to może powrót do normalności i kolejny wydatek w wysokości 0,5 mln zł – dodał pan Wojciech.

Mieszkańcy ul. Iwaszkiewicza będą protestować na swojej ulicy w sobotę w południe. Zapraszają radnych i władze miasta do dialogu.

Wrócimy do tematu.

Galeria

Komentarze (67)

Dodaj swój komentarz

  • Kubuś 2021-11-05 14:14:53 185.103.*.*
    W Olsztynie wszystkie możliwe parkingi są albo likwidowane albo redukowane. Na każdym kroku utrudnia się życie kierowcom. Nie wszyscy pracują od 7 do 15 w urzędzie nie musząc się ruszać z miejsca pracy i nie każdy może dojechać tramwajem/autobusem gdyż linie nie dojeżdżają wszędzie - tym bardziej, że wiele osób musi np. odwozić/przywozić dzieci -notabene urzędy mają swoje parkingi i mają w nosie zwykłych obywateli. Jak na Gdzie na Iwaszkiewicza ma zaparkować kurier, karetka, rodzice odwożący dzieci ? Wzmożony ruch pod ratuszem został zamieniony w permanentny korek. Skoro miasto tak dba o ekologię i tępi samochody to proszę mi wytłumaczyć zgodę na 2 galerie w mieście, setki mieszkań bez składu i ładu, leroy merlin i castorame gdzie tiry dowożą cement i inne mat. budowlane ..To kiedyś bardziej władza myślała o drogach i parkingach- w mojej ocenie miasto jest dewastowane i są czynione nieodwracalne szkody w infrastrukturze i ogólnym ładzie przestrzennym. Ile ludzi jeździ na rowerach ażeby robić dla tej grupy tyle dróg rowerowych- jak długo trwa sezon na jazdę rowerem - może 3 miesiące - z czego 2 bez deszczu na 12 mc'y. To jest bardziej hobby- chyba, że ktoś lubi po jeździe rower spoconym z obchlapanymi nogawkami iść do biura do pracy. pozdrawiam
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 8
  • Mieszkaniec Iwaszkiewicza 2021-11-05 13:16:34 188.146.*.*
    No proszę jakie to zabawne, prezydent nagle przypomniał sobie opracowania z 2009 roku... Szkoda, że wcześniej jakoś nigdy o nich nie pamiętał i od lat pełno zaplanowanych odcinków dróg rowerowych nigdy nie powstało. To miasto nie ma władzy, jest zarządca który nie ma żadnej misji i wizji tego jak to miasto powinno wyglądać. Łata się to na co akurat są jakieś pieniądze, zero strategicznego myślenia. Nie mówiąc o projekcie Łynostrady który kończy się na moście i później trzeba iść do około...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • jok 2021-11-05 11:59:01 88.156.*.*
    Samochodoza poziom ekspert.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 4
  • NO poskramiacz NOLi 2021-11-05 11:28:34 31.60.*.*
    Jak zauważył Pan Paweł, "Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego." Gdzie w takim razie obowiązek organizacji parkingów przez gminę? Drogi, ulice, mosty, place, organizacja ruchu drogowego ok. Ale dlaczego podciągać pod to parkingi? Mnie nikt nie zapewnia bezpłatnego lądowiska dla mojego helikoptera.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 9
  • G 2021-11-05 11:28:03 95.51.*.*
    A gdzie projekt miejsc parkingowych, o których mowa w piśmie można zobaczyć?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • zosiedla 2021-11-05 11:18:16 188.47.*.*
    Mam wrażenie, że pan prezydent nie potrafi logicznie uzasadnić tej bezsensownej inwestycji, więc powołuje się na jakiś mityczny projekt sprzed pięciu lat, który nie brał pod uwagę, że obok będzie przebiegała Łynostrada. Wydać ponad 400 tys. zł na coś takiego to naprawdę sztuka. Bareja wiecznie żywy...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 8
  • Arbuz 2021-11-05 10:55:50 37.248.*.*
    Czyli jak zwykle inwestycje trzeba przepchnąć wbrew wszystkim i wszystkiemu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 6

www.autoczescionline24.pl