Przed południem na terenie MPK odbyła się konferencja prasowa ws. podpisania umowy na budowę nowego torowiska. Jako pierwszy głos zabrał Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
– Cieszymy się z tego, że dzisiaj możemy podpisać umowę na realizację trakcji szynowej w ramach transportu zbiorowego finansowanej dotacją unijną z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Ten przetarg był prowadzony od 1 kwietnia ubiegłego roku i trwało to dość długo. Dzisiaj jest ten szczęśliwy etap 1. związany z podpisaniem umowy, a jestem przekonany, że następne 26 miesięcy to będzie etap wytężonej pracy – powiedział prezydent.
Dodał, że budowa ma się zakończyć w sierpniu 2023 roku. Prezydent słusznie zauważył, że w trakcie prowadzonych prac dojdzie do utrudnień drogowych, za co przeprosił.
– W trakcie remontu, ale i prac wykonywanych przez wykonawców w ramach samej inwestycji, modernizacji pewnych odcinków, nasi mieszkańcy, niestety, zetkną się z utrudnieniami. Serdecznie i gorąco przepraszam za to, że taka sytuacja będzie. Ale potem już będzie lepiej – powiedział Piotr Grzymowicz.
Dodał, że rozwój transportu zbiorowego, w tym szynowego, jest dla miasta szczególnie istotny w kontekście zmian środowiskowych i walki z ociepleniem klimatycznym.
Wspomniał także o tym, że to mieszkańcy wybrali tramwaje jako główny środek lokomocji w Olsztynie. Przypomniał o tym w kontekście strategii rozwoju transportu publicznego przygotowanej w pierwszej dekadzie XXI wieku.
– W latach 2003-2007, gdy przygotowywaliśmy strategię rozwoju transportu publicznego dla Olsztyna, to nie kto inny a nasi mieszkańcy, zapytani, jaki ten transport chcieliby mieć, w którym kierunku powinniśmy realizować nasze marzenia, powiedzieli – tak, chcemy przywrócenia tramwajów i chcemy również rozwijać transport o nasze autobusy – przyznał Piotr Grzymowicz.
I dodał: – A więc konsekwentnie to realizujemy i jestem przekonany, że w roku 2023 kolejne nasze tramwaje będą miały nowe trasy, po których nasi mieszkańcy będą mogli jeździć i odstawić swoje samochody, bo przecież w tym kierunku zmierzamy.
Prezydent Olsztyna powiedział także, że samorząd planuje w najbliższej przyszłości, w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, wybudować parkingi typu Park&Ride przy wjazdach do Olsztyna po to, aby transport publiczny mógł zostać w pełni wykorzystany.
Następnie głos zabrał Krzytof Figat, prezes zarządu Polimex-Mostostal SA.
– Wyłonienie nas jako generalnego wykonawcy trwało długo, ale ktoś kiedyś mądrze powiedział, że cierpliwy to i kamień ugotuje. Nam się chyba udało ten kamień ugotować czekając na koniec tego przetargu. Cała budowa to 26 miesięcy. Postaramy się zrobić to, jak najlepiej potrafimy, jak najmniej uciążliwie dla mieszkańców miasta i zrobić to tak, aby od września 2023 roku mieszkańcy Olsztyna mogli jeździć nowymi tramwajami – przyznał Figat.
Krzysztof Figat
Zapewnił, że olsztynianie mogą być spokojni o finał realizacji tego projektu, ponieważ konsorcjum połączy kompetencje drogowe spółki Polimex z kompetencjami w budowie torowisk Trakcji.
Dodał, że zespół realizacyjny został zebrany i rozpoczęto pewne prace.
Na koniec przemówił Arkadiusz Arciszewski, wiceprezes zarządu i dyrektor techniczny spółki Trakcja SA.
– My, jako Trakcja, już kilka torowisk tramwajowych zbudowaliśmy. Należy podkreślić, że w konsorcjum są dwie firmy z udziałem polskiego kapitału. To bardzo istotne, aby ten kapitał rozwijać. Jesteśmy przygotowani na realizację tej inwestycji. Proszę przygotować się na niewielkie utrudnienia – dodał Arciszewski.
Arkadiusz Arciszewski
Następnie doszło do podpisania umowy przez Piotra Grzymowicza, Krzysztofa Figata, Arkadiusza Arciszewskiego oraz Jacka Szutę, prezesa zarządu Polimex Infrastruktura.
Po krótkiej przerwie zebrani wsiedli do tureckiego tramwaju i wyjechali na ulice Olsztyna.
Przypomnijmy, że nowa infrastruktura to około 6 km podwójnego torowiska łączącego os. Pieczewo ze Śródmieściem (tramwaje będą kursować do Wysokiej Bramy i dworca PKP). Tory zostaną poprowadzone ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem Krasickiego/Synów Pułku powstanie estakada o długości ok. 270 m. Oprócz tego przy Wysokiej Bramie zostanie wybudowany węzeł przesiadkowy.
W ramach projektu powstaną strefy o spowolnionym ruchu czy ronda. Wybudowanych zostanie ponad 10 km tras rowerowych.
Zadaniem towarzyszącym budowie nowej tramwajowej trakcji będzie program zadrzewiania Olsztyna - posadzonych ma zostać ok. 2,8 tys. drzew na terenie całego miasta.
Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy, a wartość kontraktu to ponad 403 mln zł (w tym ponad 365 mln zł pochodzi z funduszy europejskich).
Komentarze (52)
Dodaj swój komentarz