Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2024-03-27 08:30

Mateusz Sikorski

To najbardziej niebezpieczne miejsce w Olsztynie. Co roku kilkadziesiąt zdarzeń

To najbardziej niebezpieczne miejsce w Olsztynie. Co roku kilkadziesiąt zdarzeń
Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej po raz kolejny zostalo najbardziej niebezpiecznym dla kierowców miejscem
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Na setkach tysięcy kilometrów polskich dróg znajdują się odcinki wprawiające nawet najlepszych kierowców w przerażenie. O przydarzających się tam sytuacjach krążą mrożące krew w żyłach legendy. W przypadku Olsztyna miejscem takim jest rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Większość zdarzeń to niegroźnie stłuczki, ale to nie intensywność, lecz ich częstotliwość przeraża. 

reklama

Rondo łączące ul. Bałtycką, Grunwaldzką, dawną Artyleryjską i nowo powstałą al. Schumana zostało wybudowane w 2005 roku. W ciągu niemal 20 lat zdążyło się wśród olsztynian okryć złą sławą najbardziej wypadkowego miejsca w stolicy Warmii i Mazur.

W latach 2016-2021 doszło tam do 635 zdarzeń, czyli ok. 8-9 miesięcznie. Co prawda wynik ten poprawił się w 2023 roku - liczba zdarzeń spadła do 68, czyli średnio 6 miesięcznie. Nadal jest to jednak wysoka liczba, z którą walczyć chcą nie tylko kierowcy, ale i (częściowo) władze miasta.

W sprawie organizacji ruchu w ostatnich latach na rondzie OKS interweniowali radni, tacy jak Krzysztof Narwojsz z PiS czy Paweł Klonowski z Koalicji Obywatelskiej. Za każdym razem odpowiedź była taka sama - temat był podejmowany wiele razy, a obecna organizacja ruchu rekomendowana była przez Wydział Ruchu Drogowego KMP w Olsztynie i uważana jest przez ZDZiT za "optymalną".

Zdania tego nie podzielają olsztyńscy kierowcy. Według nich na rondzie panuje chaos związany z tym, że korzystający z niego... nie potrafią się po nim poruszać. Wiele osób dopiero po wjeździe na koło decyduje z jakiego pasa zjedzie. Chronicznym problemem jest trzymanie się zewnętrznego pasa. Z takim podejściem do ronda OKS kierowcy mierzą się od ponad 10 lat. 

Co pomogłoby rozwiązać problem ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej? Według dużej liczby kierowców reorganizacja ruchu i odpowiednie oznaczenia powinny zdecydowanie pomóc. 

Ostatnia próba zmiany organizacji ruchu na rondzie odbyła się w 2017 roku. Na wniosek Forum Rozwoju Olsztyna jako tymczasowe rozwiązanie wprowadzono elementy tzw. ronda turbinowego. W związku z tym liczba kolizji w tym miejscu spadła. Niestety, w tym samym momencie znacznie wzrosła liczba kolizji i wypadków na ulicach dojazdowych.

Kolejnym problemem były korki powstałe w wyniku reorganizacji ruchu. FRO tłumaczyło wściekłym na nich ludziom, że ZDZiT nie wprowadził proponowanego przez nich rozwiązania, lecz "zainspirował się", zwężając rondo do jednego pasa przy ul. Grunwaldzkiej. 

Być może w przyszłości dojdzie do ponownej reorganizacji ruchu na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Do tej pory jednak wjeżdżający tam muszą "zacisnąć zęby" i uważać, by do statystyk nie zostało wpisane kolejne zdarzenie. 

Komentarze (65)

Dodaj swój komentarz

  • Badacz 2024-06-02 22:45:21 95.160.*.*
    Do kolizji na tym rondzie najczęściej dochodzi wtedy, gdy kierowcy z Bałtyckiej skręcają w Bohaterów Bitwy Warszawskiej (czyli w lewo) z prawego pasa ruchu. Drugą najczęstrzą kolizją jest wjeżdzanie kierowców z Bałtyckiej w bok chcących zjechać z ronda w al. Schumanna z wewnętrznego pasa. Tak, wiem, narcystyczni puryści - to ruch okrężny, ale jest to najczęstrza przyczyna kolizji na tym skrzyżowaniu. Gdyby ronda były zaprojektowane tak jak te na ul. Dworcowej (drugie już niestety zlikwidowano) to nie dochodziłoby do tych kolizji, a Droga Krajowa 51 nie zwężałaby się do jednego pasa ruchu w tym miejscu. Tak - do jednego pasa, bo z tego ronda można zjechać tylko z jednego - zewnętrznego pasa ruchu, a nie z dwóch, jak w przypadku ronda półturbinowego na Dworcowej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • fty 2024-03-28 23:45:07 31.0.*.*
    Estakada nad tym rondem rozwiąże problemy inaczej będą korki i jeszcze raz korki
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Falisty 2024-03-28 20:48:54 88.156.*.*
    To nie rondo jest niebezpieczne, tylko kierowcy którzy sobie po prostu nie radzą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • tomcio_paluch 2024-03-28 17:51:12 79.191.*.*
    Do ronda de Gaule'a w Paryżu prowadzi 12 ulic, a samo rondo, choć nie ma pasów rozdzielających jezdnie, mieści osiem rzędów aut i kolizje są rzadkością. Spowodowane to jest kulturą jazdy. Otóż to. Będąc w ruchu pojazdów, należy obserwować otoczenie i ułatwiać jazdę innym. Kluczowe tu jest poprawne używanie kierunkowskazów. Kierowca widząc migające światło kierunkowskazu pojazdu z lewej jego strony, przyhamowuje, pozwalając kierowcy na manewr zmiany pasa. U nas większość kierowców nie używa kierunkowskazów. Zapomina, bądź z lenistwa go nie włącza, a jeśli już to włącza go wraz z ruchem kierownicy. Dlatego, jadąc zewnętrznym pasem, zawsze bezpiecznie zjedzie tam gdzie chce. A, że w ten sposób ustanawia pas środkowy za bezużyteczny, co to go obchodzi. Jedzie bezpiecznie (dla siebie!) i zgodnie z przepisami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Wa ok di 2024-03-28 13:23:20 46.204.*.*
    Wiadomo. Jak rondo jest im. Katastrofy to jak ma być inaczej
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Spokojny Decydent 2024-03-27 17:34:32 31.60.*.*
    SPOKOJNIE.....wprowadzone zostanie sterowanie ruchem na rondzie światłami ...będzie wolniej ale bezpieczniej ...spokojnie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • com.uk 2024-03-27 16:10:38 31.0.*.*
    dwie opony do Żuka oddam
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 4
  • jokoloko 2024-03-27 15:34:37 155.138.*.*
    Olsztyńscy kierowcy nie potrafią jeździć i tyle. Jak nie mają skrzyżowania bezkolizyjnego, to głupieją i nie wiedzą co robić. Nie wspominając już nawet o tym, że nie potrafią ruszyć spod świateł.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4
  • Jedyna rada 2024-03-27 15:31:26 46.205.*.*
    APEL DO POLICJI !! Przy każdorazowej kolizji na ty rondzie dla sprawcy odbierać prawo jazdy i kierować na powtórny egzamin, z zaznaczeniem w kwitach że ma problem z jazdą na rondzie. Po miesiącu takiej akcji, tytuł kolejnego artykułu będzie,, NAJBEZPIECZNIEJSZE RONDO W POLSCE,,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 17
  • Olosmolo 2024-03-27 15:22:57 46.205.*.*
    Co jeden komentarz to ma rację......a prawda jest tylko jedna
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 7
  • Anka_77 2024-03-27 15:18:35 88.156.*.*
    Czy komentujący tu eksperci drogowi słyszeli o czymś takim jak ograniczone zaufanie na drodze? Myślisz jeden z drugim, że jak jedziesz na pierwszeństwie, to cały świat ma ci uciekać z drogi? Dlaczego nie wymagacie od siebie w takim samym stopniu, jak od innych uczestników ruchu? Skoro z wyprzedzeniem widzicie, że ktoś miga do zmiany pasa lub próbuje się włączyć do ruchu, to czy spadłaby wam korona z głowy, gdybyście trochę wtedy zwolnili? Co za czasy... W miejskim ruchu drogowym jest duże natężenie i czas reakcji do podjęcia decyzji bardzo się skraca, więc ludzie zjeżdżają z lewego pasa, żeby nie tamować ruchu, bo zaraz jacyś nadgorliwcy z tyłu trąbią. To się kwalifikuje na zbiorą nerwicę, którą napędzają najbardziej ci niecierpliwi, którym się wiecznie gdzieś śpieszy... Dokąd się tak śpieszycie? Do świętego Piotra?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 4
  • Olosmolo 2024-03-27 15:14:55 46.205.*.*
    Katastrofy post smoleńskie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • Instruktor_jazdy_Mac 2024-03-27 15:11:47 188.125.*.*
    Ja jeżdżę tylko zewnętrznym pasem i będę tak jeździł. Powody są dwa - po pierwsze mam obowiązek jeździć bezpiecznie, a na zewnętrznym pasie jest bezpieczniej. Po drugie mam prawo jechać prawym pasem i będę z tego prawa korzystał. A jeżeli ktoś z lewego pasa we mnie wjedzie, to zero dogadywania się. Bez zastanowienia wezwę Policję. Niech uświadomi gościowi, ze nie zna przepisów. Ile jest za wymuszenie pierwszeństwa i spowodowanie kolizji? Niemało.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 5
  • Lutek 2024-03-27 14:37:48 5.172.*.*
    Co to znaczy "wjechać na koło"? W kodeksie drogowym jedyne koło jakie występuje to koło samochodowe...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • Dr. Koperta 2024-03-27 14:30:26 88.156.*.*
    Jak się nie podoba rondo, to zaorać i zrobić klasyczne skrzyżowanie ze światłami, tak jak to zrobiono z dawnym rondem Dworcowa-Piłsudskiego. Olsztyn słynie z dużej ich liczby, więc jeszcze jedno nie zawadzi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • Janusze kierownicy 2024-03-27 13:40:47 88.156.*.*
    Rondo jest ok, tylko kierowcy którzy lecą zewnętrznym pasem rondo dookoła blokują jakąkolwiek przepustowość dlatego w godzinach szczytu są korki. Tam można byłoby film nagrać o ludziach którzy rzekomo mają prawo jazdy, a nie ogarniają podstawowych zasad
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 4
  • Taksówkarz 2024-03-27 13:23:28 88.156.*.*
    Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej? Pierwsze słyszę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Zenek 2024-03-27 12:44:05 95.160.*.*
    Pada pytanie: "Co pomogłoby rozwiązać problem ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej?"- odpowiedź jest prosta. Każdego kierowcę "niedouka" obowiązkowo na egzamin z zasad ruchu. Recydywa na pełne odpłatne szkolenie i egzamin. Aaa i jeszcze jedno - zrobić należy przegląd szkół nauki jazdy, bo z tego co zaobserwowałem (szczególnie przed i na rondach) co drugi instruktor do poprawki. A potem jeszcze przyjrzał bym się egzaminatorom. Jak widzę "wariacje" niektórych kierowców, szczególnie kierowczyń do zastanawiam się KTO im dał prawo jazdy???!!! Panie NAGMINNIE zajmują i BLOKUJĄ lewy pas, mimo że prawy jest niemal pusty. A na rondzie.......oooo tam jest jazda bez trzymanki. Bo przebudowy, przemalowywanie czy przeróbki niczego NIE zmienią!!!!!!! Bezlitośnie obnażyła NIEUCTWO kierowców próba zorganizowania tam ronda turbinowego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
  • adamczyk 2024-03-27 12:40:21 45.76.*.*
    Olsztyńscy kierowcy nie potrafią jeździć i tyle. Jak nie mają skrzyżowania bezkolizyjnego, to głupieją i nie wiedzą co robić. Nie wspominając już nawet o tym, że nie potrafią ruszyć spod świateł.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • X 2024-03-27 12:33:50 2a00:f41:8bd:*
    Z rondem nie ma problemu tylko z kierowcami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0

www.autoczescionline24.pl